sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הדו שיח או הרב שיח עומד כיום בבסיסה של שיטת הלמידה השיתופית ( שרן ושרן , ; 1975 שרן והרץ לזרוביץ , ( 1983 , 1987 Johnson & Johnson , 1974 , 1991 ; Slavin , ; 1978 והלמידה בקבוצות חקר . ( Sharan & Sharan , 1992 ) גם לימוד באמצעות מרכזי תקשורת ( Aviram , 1993 ) שקהילה חוקרת מתפתחת בהם ( Anderson & Garrison , 1994 ) בנוי על עיקרון זה , תוך שילוב יתרונות המחשוב , המתבטאים בנגישות למאגרי מידע ולקישור בין משתמשים המרוחקים גיאוגרפית זה מזה . כל זאת מתוך ההכרה ההולכת וגוברת בחשיבות ההקשר החברתי . להקשר זה , הנוצר במהלך הלמידה , יש השפעה על האופי של פעילויות הלימוד , על בחירת התוכן של הלימוד ועל הנלמד ( ראו . ( Resnick , Levine , & Teasley , 1991 כמה התנהגויות המאפיינות למידה שיתופית נמצאו בתורמות משמעותית לפיתוח חשיבה ביקורתית . מבין התנהגויות אלה ניתן לציין את הבאות : חברי הקבוצה שואלים זה את זה שאלות ; מבקשים זה מזה לנמק דעה ; משלימים ומפתחים האחד את רעיונו של האחר , דנים ביניהם , מנסים למצוא דוגמאות סותרות להשערות שהעלו חבריהם לקבוצה ; יוצרים ועושים שימוש בקריטריונים ספציפיים לצורך שיפוטיהם ; משתפים פעולה בפיתוח אסטרטגיות לפתרון בעיות וכדומה . יתר על כן , למיומנות עבודה בצוות יש חשיבות רבה כשלעצמה , בהיותה אחת המיומנויות הנדרשות כיום למסגרות עבודה רבות . ההבדלים בין שיטות ההוראה המסורתיות לבין השיטות החלופיות מעוגנים בתיאוריות למידה חדשות , המבוססות על מודלים חדשים בתחום האינטליגנציה . במקביל , ובמשתמע מכך , חלים גם שינויים בתפיסה של הערכת הישגים . מתרבות של מדידה כמותית של מה שניתן למדוד , אך לא בהכרח מה שחשוב , עוברים כיום , לפחות ברמה הרטורית , לתרבות של הערכה , דהיינו , לבחינה איכותית של מה שחשוב להעריך . בהמשך נסקור בקצרה את מאפייני התפיסה העכשווית לגבי האינטליגנציה ואת השלכותיה על תיאוריית הלמידה המודרנית , על ההוראה ובעיקר על הערכת הישגים . הרי כי כן עדים אנו היום לתמורות החלות בשלושת הצירים המרכזיים של התהליך החינוכי . בשנות התשעים נראה איפוא עולם האופנה החינוכי כמוצג בתרשים : 1 מטרת ההוראה אינה עוד העברת ידע , אלא פיתוח לומד חושב בעל הכוונה עצמית . הדגש בלמידה אינו מושם עוד בשינון החומר , אלא בחקירה , בשימוש בידע ובבניית משמעות . הדגש בהערכת הישגים מוסט מהגישה הכמותית הפסיכומטרית לכיוון הגישה האיכותית הקונטקסטואלית . תמורות אלה עולות בקנה אחד עם הקביעה שהתפקידים , החוקים והריטואלים של החברה המודרנית במאה העשרים ואחת דורשים סוג שונה של תרבות הוראה , למידה והערכה . ( Kleinsasser , Horsch & Tastad , 1993 )

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help