sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לעומת התקופה התעשייתית , ששיטת ההוראה המסורתית הולמת אותה , עידן המידע ( information age ) שנפתח בעקבות המהפכה הטכנולוגית ועידן הידע ( age knowledge ) שבא בעקבותיו , המובילים אותנו אל תוך המאה העשרים ואחת , מאופיינים על ידי השתנות והתחדשות מתמידות , דינמיות רבה ופלורליזם , הידע אינו נתפס עוד כסופי ומוחלט , כפי שנתפס בעבר . ידע הקיים היום בתחומים רבים עשוי להשתנות במהירות הולכת וגדלה , ולפיכך ברור שתלמידינו בהווה ייאלצו בעתיד ללמוד דברים חדשים ולהתמודד עם בעיות שלא למדו בבית הספר . הרי כי כן , הכשירויות הנחוצות לתפקוד מוצלח בתקופה שאלה מאפייניה הן : היכולת ללמוד באופן עצמאי תוך הכוונה עצמית , לחשוב , לשקול , להסתגל למצבים חדשים , היכולת לפתור בעיות חדשות תוך שימוש בידע קודם או בידע חדש . מטרת ההוראה המודרנית היא איפוא פיתוח כשירויות אלה אצל הלומד . על עקרונות החינוך התואמים את התקופה הפוסט מודרניסטית אומר רוג'רס בספרו " חופש ללמוד" : ( 1984 ) " לדעתי עומדים אנו במצב חדש לגמרי בחינוך , אשר בו מטרת החינוך , כדי שנוכל להוסיף ולהתקיים , תהיה סיוע לשינוי וללמידה . אדם משכיל הוא אך ורק מי שלמד ללמוד ; אדם שלמד כיצד להסתגל ולהשתנות ; אדם שתפש כי אין שום דעת ודאית , ושרק התהליך של בקשת דעת נותן בסיס לבטחון . רק הכושר להשתנות , הישענות על התהליך ולא על דעת סטאטית , יש לו טעם כמטרד . לחינוך בעולם המודרני ... אני רואה בסיוע ללמידה את מטרת ההוראה , את האופן שבו נוכל לטפח את האדם הלומד , את הדרך שבה נוכל ללמוד לחיות כאנשים שבתהליך . בסיוע ללמידה רואה אני את התיפקוד הטומן בחובו תשובות בונות , ארעיות ומשתנות , תשובות תהליכיות לאחדות מן המבוכות העמוקות המציקות כיום לאדם " . ( שם , ע' ( . 109-108 את האנטיתיזה לחינוך המסורתי רואה פריירה בחינוך המשחרר , שבמרכזו עומד , לדעתו , הדו שיח בין המורה לתלמידיו . לדברי פריירה : " החינוך המשחרר מתבסס על פעולות של הכרה , לא על העברת מידע .... באמצעות הדו שיח חדלים המורה של התלמידים ותלמידיו של המורה להתקיים , ולעומת זאת צץ ועולה מושג חדש : מורה תלמיד עם תלמידים מורים . המורה שוב איננו המלמד , אלא הוא עצמו לומד תוך דו שיח עם התלמידים , ואילו הם לומדים ובו בזמן אף מלמדים . הם הופכים לשותפים לאחריות בתהליך שבו הכול צומחים ומתפתחים , בתהליך זה אין עוד תקפות לנימוקים המתבססים על 'סמכות ; ' על מנת לפעול חייבת הסמכות להתקיים לצידה של החירות , ולא נגדה . כאן אין איש מלמד את רעהו , ואיש אינו לומד בעצמו . בני אדם מלמדים אלה את אלה , בתיווכו של העולם , בתיווכם של האובייקטים בני ההבנה , אשר על פי החינוך ה'בנקאי' נמצאים ב'בעלותו' של המורה " . ( שם , ע' ( . 69-68

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help