sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ובאותו עניין , בתגובה על הסערה שעוררה הצהרתו כי "ההוראה היא תפקיד שמאד מפריזים בהחשבת , ''! מסביר רוג'רס , ממייצגי הזרם ההומניסטי בפסיכולוגיה , את תגובתו השלילית על הוראה המבוססת על הגישה המסורתית , באומרו : " נדמה לי , שההוראה מעלה את כל השאלות הלא נכונות . ברגע שאנו מתמקדים בהוראה עולה השאלה , מה נלמד ? מה , מנקודת התצפית הרמה שלנו , צריך הזולת לדעת ? תמהני אם בעולמנו המודרני מוצדקת ההנחה שאנו חכמים ביחס לעתיד , והצעירים טיפשים . האם אנו באמת בטוחים כל כך מה עליהם לדעת ? מלבד זאת ישנה השאלה המגוחכת של 'כסוי חומר . ' מה יספיק הקורס ? רעיון זה של הספק מבוסס על ההנחה כי מה שמלמדים הוא מה שנלמד ; וכי מה שמגישים הוא מה שנטמע . אינני מכיר עוד הנחה שהופרכה כל כך . אין צורך במחקר כדי להוכיח , שהדבר איננו אמת . צריך רק לדבר עם אנשים " ) " ... חופש ללמוד , 1984 , " ע' . ( 108-107 לטענתו של רוג'רס , "לבני אדם יש כושר טבעי ללמוד . הם סקרנים ביחס לעולמם , אם אין מקהים , או עד אשר מקהים , סקרנות זאת על ידי ההתנסות במערכת החינוכית שלנו" > שם , ע' . ( 159 על ההבחנה בין השאיפה "ללמוד" לבין יחסו של התלמיד ל"לימודים , " כפי שמתבטאים בגישה המסורתית להוראה , היטיב לעמוד יעקב פרנקל ( 1985 ) בספרו " מעיין מתגבר ושמו אדם . " לדבריו : " הלומד מביא עמו את הנכונות והיכולת , את הרצון ואת השאיפה ללמוד , הוא ' מת' ללמוד . אולם הוא שונא 'לימודים . ' הראשון הוא תהליך פותח , השני סוגר . הראשון מעורר , השני מרדים . הראשון מעמיק , השני משטיח . הראשון מדרבן , השני משעמם . מדוע ההבדל כה עמוק ? כי ההבדל נוגע לתהום המפרידה בין שני סוגי למידה . הראשון מקיף את כלל האדם , השני נוגע באפס קצהו . הראשון נוגע לכלל התיפקודים האנושיים . ותלמיד זה הריהו כאדם השואף אוויר מלוא ריאותיו . מלוא - כלומר בחושיו : לראות ולשמוע . במוחו : בשכלו , בהבנתו , בחריפותו , בניתוחו , ברגשותיו : ברוחו , ברוחניותו ובנשמתו . ' לימודים' דורשים בעיקר את התיפקודים הנמוכים ביותר בסולם האנושי : שינון וזכירה . התלמיד חש את העלבון : מ'מרצדס' הופכים אותו ל'טוסטוס ... ' התלמיד מצפה שלא יפנקו אותו , שלא יחלישו אותו , שלא יאכילו אותו . אם הוא יכול היה לנסח את ה'דיברות' שלו , היה קובע בשלט גדול מעל הלוח , באמצע : אל תעניק לי תוציא ממני אל תענה לי תציב לי שאלות אל תקל עלי תכביד באתגרים אל תרגיע תגרה את סקרנותי אל תפתור לי תאפשר לי להתלבט " . > שם , ע' ( . 103

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help