sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

חשיבות רבה לכך שכל מי שעוסק בהערכת הישגים באופן פרופסיונלי יכיר את המגוון הרב ויידע לעשות בו שימוש נאות לצרכיו . הספר פותח בהצגת החלופות השונות הקיימות כיום בתחום של הערכת הישגים , ומסביר את התפיסות הפסיכולוגיות והחינוכיות המנחות אותן . בפרק ב נידונות המטרות השונות לשמן מעריכים הישגים , ומתוארים תפקידים וסוגים של הערכות הישגים . פרק ג עוסק ביעדי ההוראה וההערכה , ונידונים בו סוגים שונים של תקנים . בפרק ד מוצגים סוגים שונים של פריטים ומטלות ומובאים כללים ועצות שימושיות לבנייתם וכן כלים שונים לאיסוף ראיות על הישגים . פרק ה עוסק באופן הבנייה של כלי ההערכה ומתאר את התהליך הקשור בבנייה ובניתוח התוצאות של מבחן מסוג בחירת תגובה ושל כלי להערכת ביצוע . בסוף הפרק מוצגות שיטות שונות לדיווח הישגים . פרק ו עוסק בהערכת ההערכה ונידונים בו קריטריונים מרכזיים של תקפות ומהימנות , תוך דיון בהיבטים התיאורטיים והטכניים הקשורים בנושא . בהמשך מוערכת ההערכה החלופית על פי קריטריונים אלה , תוך התייחסות ללקחים מיישומים של הערכה זו כהערכה קובעת . בפרק ז נידונה השאלה של גורמי ההטיה בהערכה , הכוללת התייחסות לגורמים המשפיעים על התקפות של פרשנות ההישגים של הפרט . במסגרת זו מתוארת השפעתם של גורמים כחרדת מבחן , חוכמת היבחנות וסגנונות קוגניטיביים , וכן נידון הנושא של העדפות ההערכה של תלמידים . בסיום מוצע מודל של התאמת ההערכה לייעודה , תוך התייחסות למאפייני התלמיד , מאפייני הסביבה הלימודית ומטרת ההערכה . ההנחה היא שהקוראים מתמצאים בגישות המסורתיות להערכת הישגים , בין מנסיונם כתלמידים ובין מעיסוקם כמורים . לפיכך לא הרחבנו בנושא זה , אלא סקרנו אותו בקצרה כחלק ממגוון החלופות שהצגנו בספרנו . המעוניינים להרחיב בנושא זה יכולים להיעזר בספרים שהתפרסמו בעברית בעשרים השנים האחרונות . הדגש בספר הנוכחי הושם בגישות החדשות להערכת הישגים , משום שאלה לא מופיעות עדיין בכתובים בעברית . לאלה מבין הקוראים החסרים ידע בסיסי בסטטיסטיקה כללנו בנספח ב מבוא קצר לסטטיסטיקה תיאורית , הכולל הסברים , נוסחאות ודוגמאות לחישוב מדדים סטטיסטיים בסיסיים . בנספח ג כללנו הסבר לגבי מושגי יסוד במדידה , נוסחאות ודוגמאות . מילון עברי-אנגלי ואנגלי-עברי למונחים רווחים בהערכת הישגים מופיע בנספח א . נספח ד כולל טקסונומיות שונות למיון יעדי הוראה והערכה , ונספח ה כולל דוגמא למבחן אובייקטיבי ולניתוח תוצאותיו . נספח ו מכיל מחוונים להערכת מבחן אובייקטיבי ומטלת ביצוע . בסוף הספר מופיעה רשימה ביבליוגרפית מקיפה ומעודכנת , המחולקת לשלושה חלקים ; הראשון כולל את רשימת המקורות הנזכרים בטקסט ; השני כולל רשימת מקורות נוספים מומלצים לקריאה בנושאי הערכת הישגים ; והשלישי מכיל רשימה של אתרים באינטרנט ושל קבוצות דיון בדואר אלקטרוני בנושא הערכת הישגים . הספר כולל דוגמאות רבות ממקצועות לימוד שונים וברמות לימוד שונות . חלק מהדוגמאות לכלי הערכה חלופית נכתבו על ידי תלמידי בעבר ובהווה בחוג לחינוך באוניברסיטת תל אביב , בקורסים לפיתוח כלים להערכת הישגים ולמדידה והערכה

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help