sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

חלו מעברים . בראשונה , מתפיסת האינטליגנציה בקבועה וחד ממדית לתפיסתה כרב ממדית וניתנת לשינוי ; ובשנייה , מגישה ביהוויוריסטית לגישה קוגניטיבית , הרואה בפיתוח לומד חושב בעל הכוונה עצמית את ייעודה של ההוראה בעידן המידע שאנו חיים בו ובעידן הידע שבעקבותיו . לפי גישה זו , ההוראה נהפכת מפעילות של העברת ידע לפעילות של סיוע ללומד פעיל העוסק בבניית ידע משמעותי לגביו . תשומת הלב מופנית לטיפוח מטה קוגניציה ומוטיווציה פנימית אצל הלומד , כמו גם מיומנויות חקירה ועבודה בצוות . הרי כי כן , המעבר ממבחן ( test ) להערכה ( assessment ) אינו רק שינוי סמנטי , אם כי יש גם בבחינת מקור המילים הלועזיות כדי לרמוז על מהות השוני . המלה test מקורה במונח הלטיני , testum שהוא כלי לבחינת טוהר מתכות . המלה assessment מקורה בפועל הלטיני , assidere שפירושו "לשבת ליד . " דהיינו , בעוד המבחן הוא כלי מדידה אובייקטיבי וחד משמעי , הערכה כרוכה באינטראקציה מתמשכת בין המורה לתלמיד במטרה לבנות דיוקן נאמן של האחרון כלומד . קשה להתעלם מן ההקבלה בין שתי גישות אלה לבין שתי הפרדיגמות המנוגדות - הפוזיטיביסטית והקונסטרוקטיביסטית - בחקירה מדעית . בעוד שיחסי חוקר-נחקר על פי הגישה הפוזיטיביסטית מאופיינים באובייקטיביות מוחלטת , שמקורה בתפיסה הטוענת שקיימת מציאות אחת שעל החוקר לחשוף אותה , הרי על פי הגישה הקונסטרוקטיביסטית קיים דו שיח מתמיד בין החוקר לנחקר - החוקר הוא גם כלי המחקר , שכן התפיסה היא שהמציאות קיימת בהקשר של המבנה המנטלי של החוקר , דהיינו , הפרשנות שלו . ההערכה - "הישיבה עם התלמיד" - כמו שיטת חקירה איכותית המונחית על פי הפרדיגמה הקונסטרוקטיביסטית , מסייעת בידי המורה לאסוף ראיות על מנת לגבש את הפרשנות שלו להישגיו של התלמיד . היכרותו של המורה עם תלמידים רבים עוזרת לו להבין טוב יותר את הישגי התלמיד הבודד . המבחן , לעומת זאת , מקביל לשיטת החקירה של הפוזיטיביסט , שהיא הניסוי - שיטה אובייקטיבית האמורה לאפשר חשיפת אותה מציאות או אמת אחת , ובענייננו , כמות הידיעה של התלמיד הממוקמת על רצף אוניוורסלי . בתחום שיטות המחקר מכירים כיום ביתרונות ובחולשות של כל אחת מן הפרדיגמות - הכמותית והאיכותית - ומוסכם על רבים שאף לא אחת מהן יכולה לענות על כל השאלות המתעוררות במחקר במדעי ההתנהגות . לפיכך יש מקום לשתיהן , ושילובן עשוי להעשיר את התחום הנחקר . אולם מאחר ששיטות המחקר השונות לא רק יוצאות מהנחות שונות וניגשות לחקירה באופן שונה , אלא הן גם שואלות בדרך כלל שאלות שונות , המוליכות לתשובות שונות , הרי שבחירת השיטה המתאימה אינה בעיה טכנית גרידא , אלא מצריכה שיפוט אחראי , המעוגן בידע במתודולוגיה , מחד גיסא , ובחומר הסובסטנטיבי הנחקר , מאידך גיסא . נראה שכזה הוא גם המצב בתחום של הערכת הישגים . מאחר שבתחום זה , כמו בתחומים רבים אחרים בחיים , "מידה אחת אינה מתאימה לכולם , " יש צורך להכיר את מגוון האפשרויות על מנת להתאים את סוג ההערכה לייעודה , כאשר הייעוד מתייחס למטרת ההערכה ולאפיוני התלמיד והסביבה הלימודית . לפיכך מוצגות בספר זה שיטות הערכה מגוונות המתאימות למטרות שונות . יש

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help