sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

הקדמה Examinations measure Examinees . " to measure men and women : "No instrument smaller than the world is fit Sir WalterRaleigh ( II ) העשור הנוכחי מאופיין במודעות הולכת וגוברת לחשיבות של הערכת הישגים בהכוונת ההוראה והלמידה , וכן במגוון רחב של דרכי הערכה . בספר זה נידון הנושא של הערכת ההישגים הלימודיים הן מן ההיבט התיאורטי והן מן ההיבט המעשי . הספר מיועד לעוסקים ולמתכשרים לעסוק בהערכת הישגים : מומחי הערכה , מורי מורים , מורים בכל מסגרות החינוך ופרחי הוראה , וכן מפתחי תוכניות לימודים , אנשי מינהל ופיקוח . שלושת המונחים הרווחים להגדרת התחום הם : הערכה , ( assessment ) בחינה ( testing ) ומדידה . ( measurement ) נבהיר תחילה מונחים אלה על מנת להקל על התקשורת עם הקוראים . הערכה היא מונח כללי הכולל את המגוון המלא של שיטות ודרכים לקבלת מידע על אודות הלמידה של התלמיד ואת השיפוט הערכי לגבי התקדמותו בלימודים . הערכה מתייחסת לטיב הביצוע של הפרט . בחינה היא סוג של הערכה , כלי או הליך שיטתי , המכיל בדרך כלל מקבץ שאלות המועברות לכל התלמידים בפרק זמן קצוב ובתנאים אחידים . גם בחינה מתייחסת לטיב הביצוע של הפרט , בין ביחס לביצוע של אחרים ובין ביחס לחומר הלימוד . מדידה היא הליך לקבלת תיאורים כמותיים לגבי הדרגה של אפיון מסוים של הפרט . היא מתבטאת במתן מספרים , על פי חוק מסוים , לתוצאות המבחן או סוגים אחרים של הערכה . הנושא של הערכת הישגים עבר תהפוכות רבות במהלך השנים . כמו בתחום החקירה המדעית , גם בתחום של הערכת הישגים הנגזר ממנה המטוטלת נעה בין גישות כמותיות לאיכותיות . כשם שרבים מהחוקרים של מדעי ההתנהגות מסתייגים כיום מהגישה הפוזיטיביסטית ומצדדים בגישה הקונסטרוקטיביסטית , כך גם רבים מהעוסקים בהערכת הישגים עוברים כיום מהגישה המסורתית , הכמותית , לגישה המבוססת על הערכה איכותית , המכונה הערכה חלופית . ( alternative assessment ) המעברים חדים : מפרדיגמה פסיכומטרית , המניחה אוניוורסליות ומכתיבה שימוש במבחנים אובייקטיביים בעלי תשובה נכונה אחת , המעריכים תוצרים והעומדים בתנאי סטנדרטיזציה נוקשים ומנותחים על פי מודלים מתמטיים מתוחכמים , כגון תיאוריית התגובה על פריט , ( 1 RT ) עוברים לפרדיגמה קונטקסטואלית הדוגלת בהתייחסות להקשר שהלמידה מתרחשת בו , מכתיבה שימוש בכלים פחות מובנים , המעריכים תהליכים ותוצרים כאחד , כמו תלקיטים , ( portfolios ) מתארת ומתעדת את הלמידה , תוך שיתוף התלמיד בהערכת הישגיו . מעבר זה מקבל תמיכה מתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית ותיאוריית הלמידה , שגם בהן

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help