sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ההסתגלות , ועל פיו התפתחות הידע מקורה בתהליך של פעילות גומלין פיסית בין הפרט לסביבתו הטבעית , כאשר למבני ההכרה , המתפתחים בשלבים קבועים , תפקיד מרכזי בהנחיית תהליך זה . בתיאוריה החברתית התרבותית המיוצגת על ידי ויגוצקי , עקרון ההסתגלות מתייחס להיבט החברתי של ההסתגלות , על פיו התפקודים ההכרתיים מתפתחים בתהליך של פעילות גומלין חברתית בין הפרט לסביבתו התרבותית , ולשפה תפקיד מרכזי בהיותה המתווכת בין האורגניזם לידע התרבותי המגולם בה . בתיאוריה הנוירו קוגניטיבית של גרוסברג , עקרון ההסתגלות מתייחם להיבט הנוירו ביולוגי , ועל פיו התפקודים ההכרתיים הם תוצר של פעילות גומלין בין שדות ומערכות תפקוד עצביות . התייחסותן של התיאוריות להיבטיו השונים של עקרון ההסתגלות הניבו מודלים תיאורטיים שונים המניחים הנחות שונות לגבי מהותם של תהליכי הלמידה והתפתחות החשיבה . התיאוריה של פיאז'ה מניחה את "מודל האיזון , " המתאר את הלמידה כתהליך של ויסות עצמי תמונתה על ידי מבנים הכרתיים המתפתחים בשלבים ; התיאוריה של ויגוצקי מניחה את "מודל טווח ההתפתחות הקרוב , " המייחס לתיווך החברתי בתהליך הלמידה תפקיד מרכזי בהתפתחות החשיבה ; והתיאוריה של גרוסברג מניחה את "מודל התהודה , " המתאר את הלמידה כתוצר של תהליכי ויסות עצמי ומשוב מעגלי בין רשתות עצביות הנבנות במהלך נסיונות הלמידה . כל אחד מן המודלים המוצעים על ידי הגישות השונות תורם להבנת היבטים מסוימים של ההתנהגות , אולם איחודם למסגרת תיאורטית אחת יכול לספק הסבר מלא ועקבי לשאלות מרכזיות העולות במחקר העכשווי על אודות תהליכי למידה והתפתחות החשיבה . עקרון ההסתגלות , המופיע כגורם משותף בהסבר של התפתחות החשיבה בשלוש הגישות , מחד גיסא , ותחום החלתו השונה של עיקרון זה בכל אחת מהגישות , מאידך גיסא , מסבירים את קיומם של רעיונות

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help