sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ומדינת לאום , ( Basch et al ., 1994 ) וקריאוליזציה . ( Hannerz , 1996 ) למרות זאת , המסגרות התיאורטיות של הספרות החדשה יושמו רק לעיתים רחוקות מאוד על מחקרי עלייה בישראל , ואף פחות מכך על הקהילה האתיופית . זאת , משום שעד כה נחשבה ישראל למקרה מיוחד במחקרי הגירה , בעיקר בגין "מיתוס הייחודיות" של ישראל . ( Shuval & Leshem , 1998 ) בכל אופן , מתודות אלה נראות מתאימות פחות , משום שנוער אתיופי נהפך לחלק מקהילות טרנס לאומיות רחבות יותר , שמעניקות זהויות חלופיות ומסייעות להגדיר "אתניות חדשה . " מודלים אלה מציגים מאפיינים דומים למהגרים צעירים ממדינות מערב אחרות . לכן אנו מנסים למקם מחדש את המחקר על קליטת עולים צעירים בישראל במסגרת תיאורטית חדשה , שמביאה בחשבון פרקטיקות טרנס לאומיות והבניות של זהות גלובלית . בדרך זו המאמר מציע גישה חדשה לחקירת ההגירה לישראל , שמראה איך עולים צעירים מאתגרים את המודל ההגמוני של זהות לאומית ישראלית ייחודית , ומערער על המודל הדומיננטי של "קיבוץ גלויות . " רקע בשנות השמונים , עת רעב ומלחמת אזרחים הרסו את אתיופיה , החל גל ההגירה ההמונית הראשון לישראל , בעיקר מהאזורים הצפוניים של אתיופיה ( טיגרי וולקייט . ( יהודי אתיופיה חצו ברגל את הגבול לסודן , כדי להגיע למחנות פליטים שמהם קיוו להגיע אל הארץ המובטחת . אלפי נשים , גברים וילדים מסרו את נפשם במהלך המסע המסוכן . עם התדרדרות התנאים במחנות המעבר בסודן , החליטה ממשלת ישראל לזרז את תהליך ההגירה , וארגנה מבצע חילוץ סודי , המוכר כ"מבצע משה . " במסגרת המבצע , שנערך בשנים , 1985-1984 עלו ארצה ששת אלפים ושבע מאות יהודים מאתיופיה . הגל הגדול השני התחולל במאי , 1991 עת הטיסה ישראל , ברכבת אווירית , יותר מארבעה עשר אלף איש מאדיס אבבה לתל אביב , כחלק מ"מבצע שלמה . " מאז נמשך זרם קבוע של עלייה מאתיופיה , בעיקר של "פלשמורה , " קבוצה של צאצאים של יהודי אתיופיה שהתנצרו . כיום הקהילה האתיופית בישראל מונה שמונים אלף נפשות . מבחינה דמוגרפית הקהילה צעירה מאוד - קרוב למחצית מחבריה מצויים מתחת לגיל שמונה עשרה . ( Kaplan & Salamon , 1998 ) nnx השאלות הראשונות שבהן נתקלו העולים עם הגיעם לישראל נגעה בהשתייכותם לזהות האתנית היהודית הלאומית . מצד אחד , השתייכותם לאומה היהודית ( או לעם היהודי ) אפשרה לעולים האתיופיים לרכוש אזרחות על פי חוק השבות ; מצד אחר , המפגש הראשון עם היהדות הישראלית לא היה יכול להיות זר

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help