sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אותה לאורח חיים מחייב . פרויקט זה הוא מפתח להבנת רבות מפסיקותיו ההלכתיות ואף לדרכו הפוליטית והחברתית . המעגל השלישי הוא הביוגרפיה של הרב יוסף המאירה את ההקשר שבו הוא חי את חייו ופועל כרב וכפוסק הלכה . תפקידיו הציבוריים וכן חייו האישיים של הרב יוסף משתקפים בעמדותיו ההלכתיות ובדרכו כמנהיג ציבור . בהקשר זה אסקור את יצירתו ההלכתית של הרב יוסף ואת המחקרים שנעשו על פסיקתו . הפרק הרביעי בחלק זה מבקש להסביר לקורא את דרך עבודתי בחקר ההלכה לפי הנחות מתודיות ותאורטיות הלקוחות מתחום מדעי החברה בכלל וביקורת התרבות בפרט . החלק השני של הספר עוסק בתגובתו של הרב יוסף לתופעות החילון , הרפורמה והיחלשות הסמכות הרבנית . בפסיקתו ההלכתית הוא מבקש להגיב על תופעות אלו ולהתמודד עמן . לשם כך הוא נוקט כמה אסטרטגיות פעולה . הרב יוסף נוקט מדיניות הלכתית אינקלוסיבית המבקשת להכיל ציבור רחב של שומרי מסורת שאינם מקפידים על כל דרישות ההלכה . ביטוי לכך נמצא בקביעה "כוח דהיתרא עדיף , " ובשימוש במדיניות "הרע במיעוטו" ו"העלמת עין . " לנושא זה יוחד הפרק החמישי של הספר , העוסק בפעולותיו של הרב יוסף המונחות על ידי המגמה ש"לא לדחות אבן אחר הנופל . " בתחומים אחרים נוקט הרב יוסף מדיניות הלכתית אקסקלוסיבית המדירה את האידאולוגיה החילונית וכן את ניסיונות השינוי וחידוש פני ההלכה לנוכח השינויים החברתיים והתרבותיים . הפרק השישי של הספר עוסק בנושא זה ומעלה כמה הבחנות בנוגע לתופעות החילון למיניהן . בפרק זה נידונה גם מדיניות הגיור של הרב עובדיה יוסף וכן ההבדל , העולה מפסיקתו , בין שינויים בפרקטיקה הדתית שאינם משקפים אידאולוגיה של רפורמה ובין שינויים המושפעים מהשקפתם של "המחדשים המודרניים" שנגדם יוצא הרב יוסף בכל תוקף . הרב יוסף גם מבקש לחזק את הסמכות הרבנית , הן על ידי טיפוח מעמדם של רבנים ותלמידי חכמים והן על ידי הכפפת הפסיקה הספרדית לשרביט אחד , שרביטו של "מרן" ר' יוסף קארו . את זאת מבקש הרב יוסף להשיג על ידי ביטול מנהגי ערות וביטול כל סמכות שאינה רבנית וכל סמכות רבנית שאינה כפופה לפסיקתו שלו . לנושא זה יוחד הפרק השביעי . החלק השלישי של הספר יוחד ליחסו של הרב עובדיה יוסף לציונות , למדינת ישראל ולמערכת המשפט שלה , גם כאן באה לידי ביטוי מדיניות ההכלה מצד אחד וההדרה מצד אחר . הפרק השמיני עוסק ביחסו האמביוולנטי של הרב יוסף למדינת ישראל ולציונות : מצד אחד רואה הרב יוסף את פעולתה של התנועה הציונית להעלות את יהודי העולם לארץ בחיוב , מצד אחר הוא מבקר בחריפות את החילוניות הישראלית , שהיא חלק משמעותי מן האידאולוגיה הציונית . הרב יוסף מנהל מאבק בהגמוניה התרבותית של החילוניות הישראלית , וביטוי מובהק לכך נמצא ביחסו השלילי למערכת המשפט הישראלית , המוגדרת בפסיקתו "ערכאות של נכרים" שאסור להתדיין בפניהם . ליחסו של הרב יוסף למערכת המשפט הישראלית יוחד הפרק התשיעי , ובסופו נבחנת עמדתו של הרב יוסף לנוכח הליברליזם הרב תרבותי והפלורליזם המשפטי .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help