sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

גישה שמקוריותה נובעת משילוב בין פרקטיקת ההיוועצות , כפי שהתפתחה בעשורים האחרונים , לבין פרדיגמת ההעצמה . פרדיגמה זו התפתחה כתגובה לביקורת נוקבת על תוכניות שהיו מיועדות לשיפור מצבם של פרטים וקבוצות בחברה , אך בפועל נמצא כי חיזקו את חוסר האונים , השוליות והחולשה , שאותם ביקשו להפחית . למושג "העצמה , " שהוטבע בתחילת שנות ה 60 למאה העשרים , יש שתי משמעויות . בראש וראשונה ההעצמה היא אוריינטציה ערכית , הכוללת אמונות , יעדים ומטרות שמקורם באידיאולוגיה חברתית ליברלית , המבקשת לקדם קבוצות חברתיות חלשות . בה בעת ההעצמה היא מודל תיאורטי , המציע המשגה למבנה , למרכיבים ולתהליכים בין אישיים המיועדים להשגת מטרותיה . באמצעות מודל זה אפשר ליישם את מושג ההעצמה להקשרים שונים , כפי שנעשה כאן בהקשר הייחודי של היוועצות בבית הספר . גישת ההיוועצות המעצימה מציעה מענה לטענה כי "התהליך המסייע" מעודד בלי משים תלות באנשי המקצוע , אין אונים נרכש , חולשה ופסיביות . באמצעות ההיוועצות המעצימה עשויים אנשי מקצועות הסיוע בבית הספר להגביר את תחושת המסוגלות והיכולת של המשתתפים כהיוועצות , לחזק את מוקד השליטה הפנימי ולהעלות את תפיסת החוללות העצמית ואת המוטיבציה הפנימית שלהם . יישום ההיוועצות המעצימה עשוי לקדם בעת ובעונה אחת את ערכי השוויון והצדק , לסייע בצמצום פערים לימודיים וחברתיים בין תלמידים ממעמדות חברתיים שונים ולהגדיל את שוויון ההזדמנויות להתפתחות מיטבית של כלל התלמידים . ההיוועצות המעצימה בבית הספר הולמת במיוחד תפיסות חינוכיות עדכניות ושיטות ארגוניות ניהוליות חדשניות , ומתאימה למדיניותם ולתרבותם של בתי הספר בישראל המצויים בתהליך מעבר לקראת היותם אוטונומיים יותר , בעלי ייחודיות מוכרת ולקיחת אחריות על הישגיהם הלימודיים של התלמידים . ספר זה מתמקד בהיוועצויות המתקיימות בסוגיות הקשורות לילדים ובני נוער במערכת החינוך למן הגיל הרך ואילך . גישת ההיוועצות המעצימה המוצגת כאן ניתנת ליישום בהקשרים מגוונים בנושאים שלשמם היא מתקיימת , במספר המשתתפים בהיוועצות ( מהיוועצות פרטנית ועד להיוועצות קבוצתית רחבת היקף ) ובמספר מפגשי ההיוועצות ( ממפגש חד פעמי קצר ועד מפגשים סדירים לאורך זמן . ( על כן היא מיועדת לכל אנשי המערך המסייע - לסטודנטים המכשירים את עצמם ולאנשי מעשה "בשדה" כאחד - השותפים להיוועצויות בהקשר הבית ספרי . הזיקה בין אנשי המערך המסייע לבין בית הספר נמצאת על רצף , שבצדו האחד מצויים היועצים החינוכיים הנמנים על הסגל הקבוע של בית הספר והפסיכולוגים העובדים על בסיס קבוע עם בית הספר או גן הילדים , ובצדו האחר מצויים אנשי התחנה לבריאות הנפש או המרכז להתפתחות הילד , המספקים שירותים לכל בתי הספר בקהילה ומידת המעורבות שלהם בכל בית ספר בנפרד היא נמוכה יחסית . אנשי מקצוע אלה מייצגים מגוון של דיסציפלינות מתחומי הרפואה , הפסיכולוגיה , החינוך , הרווחה ובריאות הנפש . איש המקצוע הפועל לאורה של ההיוועצות המעצימה מבקש להגיע לידי כך שבהיוועצות זו ייווצר תהליך סינרגטי ייחודי ושהמשתתפים בו יוכלו לפתח את הפתרונות המתאימים להם תוך כדי התבוננות , חשיבה משותפת , ניסוי וטעייה , משוב וניתוח ביקורתי . במסגרת ההיוועצות המעצימה אין איש המערך המסייע אמור להשתמש בסמכותו המקצועית

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help