sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

הקדמה ההיוועצות - כשירות עקיף לילדים ובני נוער - היא כיום שיטת ההתערבות השכיחה ביותר של אנשי המערך המסייע בתחום בריאות הנפש בבתי הספר . בעוד שהייעוץ והטיפול הקלאסיים מבוססים על קשר ישיר בין מטפל למטופל , בין יועץ לנועץ , ההיוועצות היא התערבות עקיפה , ש"מושא ההיוועצות" אינו נוכח בה . התערבויות מסוג היוועצות כוללות מצבים מגוונים , כגון מפגש בין מחנכת כיתה לבין היועץ החינוכי לשם תכנון התערבות לשיפור האקלים בכיתה ; מפגש בין עובדת סוציאלית מלשכת הרווחה המקומית לבין הפסיכולוגית והיועצת של חטיבת הביניים בעניין שני תלמידים שאביהם נהרג בתאונת עבודה ; מפגש בין הפסיכולוגית החינוכית מן השירות הפסיכולוגי חינוכי ( שפ"ח ) לבין הגננות של "אשכול גנים" לשם תכנון הארגון המחודש של כיתות הגן לשנת הלימודים הבאה ; מפגש בין המדריכה לטיפול בנפגעי פגיעה מינית משפ"י לבין צוות המורים לאחר ששני תלמידי כיתה ה' פגעו מינית בתלמיד מכיתתם ; ומפגש בין הפסיכיאטר מן המרפאה המקומית לבריאות הנפש לבין צוות המורים בכיתה י"א בהיערכות לשובו של תלמיד לאחר אשפוז פסיכיאטרי ממושך . חלק מן ההיוועצויות נערכות על מנת לדון בתלמיד הבודד , חלקן דנות בכיתה , אחרות עניינן בית הספר כולו ויש גם כאלה העוסקות בקהילה החינוכית יישובית כולה . ככל שמתרחב השימוש בהתערבות זו , כן פוחת חלקו של השירות הישיר , שהנחה במשך עשרות שנים את עבודת אנשי המערך המסייע בתחום בריאות הנפש . המרת הייעוץ הישיר בייעוץ עקיף - ההיוועצות - היא אחת ההשלכות של הטמעת הפרדיגמה המערכתית במקצועות הטיפוליים במערכות הבריאות , הרווחה והחינוך . פרדיגמה זו מספקת המשגה נרחבת של בעיות חברתיות חינוכיות והבנה דינאמית של התפתחות התלמידים כפרטים ובתי הספר בארגונים והתנהגותם בסביבתם החברתית התרבותית הפיזית . בעוד שלעתים קרובות נמצא כי הפרדיגמה הפרטנית אינה יעילה , לנוכח השינויים המתחוללים בחברה הרחבה בכלל , ובבתי הספר בפרט , מספקת הפרדיגמה המערכתית לאנשי מקצועות הסיוע בבית הספר מנגנון רב עוצמה ליצירת שינויים רבי משמעות בחייהם של תלמידים , משפחות , בית הספר והקהילה . המנהיגות של אנשי המקצועות המסייעים ( Helping Professions ) בעולם ובישראל מאמינה כי האפקטיביות של ההתערבויות בבית הספר תגבר ככל שתהיינה התערבויות אלה מכוונות במידה גדלה והולכת למתן שירותים עקיפים , ובתוכם גם היוועצויות . על כן נעשה על ידם מאמץ להניע את אנשי המקצוע לאמץ מודלים תיאורטיים ותפיסות תפקיד מערכתיות חברתיות פרו אקטיביות , ולהיפרד מן התפיסה הפרטנית המסורתית . ספר זה נועד לכל אנשי המקצוע המאמינים ביכולת הפוטנציאלית ליצור שינוי לאור הפרדיגמה המערכתית באמצעות השימוש בייעוץ עקיף - ההיוועצות . בספר מוצגת

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help