sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תוכנית לימודים שפותחה על ידו ועל ידי פרופסור ברויאר , תוך הדגשת היתרון היחסי של שימוש בסביבות למידה ממוחשבות . נעמי וקס מתארת במאמרה ממצאי מחקר בדבר הקשר בין שפת דיבור לבין תפיסת ילדים את הצמחים כיצורים חיים . מסתבר שבמחקר בין תרבותי , ילדים ישראליים מתקשים לראות בצמחים יצורים חיים בהשוואה לילדים אמריקאיים ויפניים . וקס מציעה שיש להתייחס למימד הלשוני בפיתוח חומרי למידה במדעים . דובה יעקבי מביאה במאמרה תוצאות מחקר המשווה למידה בשני סוגים של תוכניות לימודים . האחת מתבססת על הרצף הלוגי הנובע ממבנה הידע והאחרת בונה את הרצף הקוריקולרי על הרציונל של הארגון הפסיכולוגי ( מנקודת ראותו של הלומד . ( הנושא הנלמד היה פוטוסינתיזה , נשימה ושרשרת מזון . ממצאי המחקר מצביעים על שיפור ניכר שחל בהבנתם של תלמידי חטיבת הביניים במסגרת ארגון תוכנית הלימודים על בסיס המיפוי הפסיכולוגי , בהשוואה לחלופה . במאמרה של יהודית איזן מתועדים ממצאי מחקר שארגון תוכנית לימודים בנושא הפוטוסינתיזה התבסס בו על גישה חדשה להוראת מדעים , המבקשת להביא בחשבון את קשיי החשיבה של הלומדים . במחקר הושוו הישגי התלמידים שלמדו במבנה החדש של תוכנית הלימודים עם אלה שלמדו בתוכנית הפורמלית . ארגונה המחדש של התוכנית הניב הבנה טובה יותר של מושגי האקוסיסטמה והנשימה . לדעת החוקרת , ההתחשבות בידע האינטואיטיבי של התלמידים תרמה תרומה משמעותית ללמידה . המחקרים שהובאו בשער זה ממחישים את הגשר הנבנה כאן בין מחקר עיוני וקוגניטיבי לבין ההיבטים האמפיריים של תוכניות לימוד , דרכי הוראה ולמידה במדעים . השער הוב » ע » עוסק בחעון חברה וערכים . מאמרו של אליהו רוזנוב מביא את נקודת המבט הפילוסופית על מקורות הסמכות של המורה , אולם למעשה מעמיק בשאלות היסוד המעוגנות בהקשר החברתי של החינוך כולו . בניתוח תפיסת החינוך של אפלטון , מבחין רוזנוב בין מקור הסמכות המוחלט של המורה הפילוסוף בחברה האוטופית לבין מקור הסמכות המורשה בחברת החוק . אליבא דרוזנוב , דיואי ממשיך את המסורת האפלטונית בתפיסתו שהמורה מייצג את מוסדות החברה הדמוקרטית . הערעור המתמשך על היחסים בין סדר לחירות הוא שמשליך על משבר האמון בסמכות המורה ( ורשויות החוק , ( ואי אפשר להפריד בין המשבר החברתי למשבר החינוכי . יעל תמיר דנה באותה סוגיה , הפעם בהקשר של הפילוסופיה של המבנה החברתי . תמיר מציגה חמישה מודלים של הסדר החברתי : מדינת משפחה , כאשר המדינה היא היודעת מה נכון וטוב ; מדינת המשפחות , כאשר להורים הזכות לקבוע את אורח חייהם ; מדינת היחידים , שלילד היחיד יש בה הזכות לבנות את עולמו ; המדינה הדמוקרטית , המאפשרת למיעוט להתבטא , והמדינה הרב תרבותית , המאפשרת פלורליזם לקבוצות בתוכה . כאשר האמון נשבר באמת , אין המדע נראה כגורם מקדם , ריבוי הידע הוא נטל והרציונליות מוטלת בספק - המורה נתפס כסוכן פוליטי ומועד לכישלון ידוע מראש . מרדכי מירון מציג מחקר העוסק במהותו של הסטודנט הטוב . מנקודת המבט של הסגל האקדמי , התלמיד הטוב הוא אינטלקטואל בעל כושר אנליטי וביקורתי . לעומת זה , הסטודנטים רואים את התלמיד הטוב כשקדן וקונפורמי . הפער בין תפיסות אלה מוצע כנושא לבחינה ושיפור של ההוראה האקדמית . על רקע מיעוטם של מחקרי חינוך באקדמיה , נראה שמירון מאיר כאן היבט חשוב בחייה של האוניברסיטה .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help