sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שבקרב מתבגרים משלוש תרבויות שונות יש קשר מובהק בין הנטייה למתן חברתי לבין האושר האישי . המחברת מגיעה למסקנה שהמימוש העצמי והנכונות לתרום לאחרים הם מרכיבים בלתי נפרדים באישיות האדם הבריא . גישה זו מציבה יעד אופטימי בעידן שטובת הפרט והכלל סומנו בו כיעדים מנוגדים . יצחק קשתי עוסק במאמרו על פטריוטיזם כזהות ובפעולה בהיבטים החברתיים של הזיקה בין פרטים וקבוצות והקשר לתהליך החיברות . החיברות מוגדר כחינוך למודעות אזרחית , מושג המחליף את הפטריוטיזם ומשקף את ההתייחסות שהאדם מפתח כלפי מדינת הלאום . קשתי רואה ב"מודעות האזרחית" תהליך , שאינו מסתיים לעולם , של לימוד מאזן הזכויות והחובות , הן במישור הפרטי והן במישור הלאומי . נראה איפוא שבשער השני באו לידי ביטוי היבטים שונים של החינוך ההומניסטי - החל בתפיסה הפילוסופית האפיסטמית וכלה בסוגיות מורכבות וסבוכות של היחיד , החברה והיחסים ביניהם . אין ספק שסוגיה זו ומרכזיותה בחינוך של המאה העשרים ואחת ראויים לדיון אקדמי וציבורי מתמשך וממוקד . השער השל > שי מוקדש לחעון המדע * והטכנולוגי . מאמרה של רות סתוי עוסק במושג החומר והתפתחותו , תוך התנסות הילדים מחוץ לבית הספר ולימודיהם בתוכנית הלימודים הבית ספרית . בחלקו הראשון של המאמר מוצגים ממצאי המחקר הקוגניטיבי , המעידים שתפיסתם של ילדים צעירים מבוססת על דימויים אינטואיטיביים ראשוניים , שמקורם בהתנסות חושית מוקדמת . מתוך הממצאים של המחקר הקוגניטיבי מציעה סתוי דרכי הוראה לטיפול במושגים הבעייתיים , כמו הקושי בהבחנה בין חומר לתופעות הקשורות בו , בחירת דוגמות עם תשומה חושית , הבניה של תזמון ורצף המחזקים את הידע האינטואיטיבי ושימוש בשיטות הוראה מיוחדות ( קונפליקט ואנלוגיה . ( עבודתה של דינה תירוש עוסקת בעקביות מתמטית של תלמידים . תירוש מבחינה בכמה סוגים של חוסר עקביות , ומצביעה על מקורות חוסר העקביות בהקשר של התוכן המתמטי , החשיבה המתמטית ואופני ההוראה . מקורות נוספים הם ראייה שגויה של יחסי הגומלין בין המציאות ומדעי המתמטיקה עם מקור אחד אפשרי , חוסר התאמה בין ידע פורמלי , אינטואיטיבי ואלוגריתמי או ראיית מתמטיקה כאוסף חוקים מקומי . בהמשך לממצאי המחקר , מציעה תירוש שחשוב לסייע לתלמידים להכיר באופן שנקבעים בו הדמיון והשוני בין תופעות שונות במדעים , בשימוש במתודולוגיות הוראה מובחנות ובטיפוח המודעות לשינויים קוגניטיביים . מאיר מידב ויורם קירש כותבים על גישות להוראת תורת היחסות הפרטית . מאמר זה מכוון למורי הפיסיקה בתיכון או בקורסי המבוא למכניקה באוניברסיטה , והוא בבחינת תרומה חשובה להוראת הפיסיקה של המאה העשרים בתיכון . הכותבים מבחינים בין הגישה ההיסטורית הקלסית , שהתמקדה בניתוח ניסוי מייכלסון מורלי , לבין הגישה הניסויית המבקשת לבסס את הלימוד על שימוש בניסויים מודרניים יותר מתחום הפיסיקה הגרעינית . המחברים מציעים הרחבה מן ההקשר ההיסטורי לשורה של נושאים , כגון האברציה של אור הכוכבים , ניסוי פיזו , ניסוי מייכלסון מורלי , כוכבים כחולים וניסויים במאיצי חלקיקים . גדעון צבס מפתח במאמרו את ההצעה ללימודי מתמטיקה במעבדה נתמכת מחשבון או מחשב . צבס מציין שלמעבדה נומרית יש כושר של טיפוח יצירתיות ולימוד תוך הנאה , למידה בקצב אישי , למידת חקר , המחשה , פתרונות הלכה למעשה ולמידה לעומק . בהמשך הוא מתאר

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help