sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

העבודות שהובאו בפרק זה ממחישות בעליל את ייחודם של חוקרי בית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל אביב , בהיותן כולן מעוגנות בבסיס תיאורטי רחב ומעמיק , ובאותה עת הן מכוונות להשפיע על מערכת החינוך , הן בהעשרת הדיון הציבורי בסוגיות מורכבות וטעונות והן במעורבות ממשית של פיתוחים חדשניים ועיצוב תהליכים ומגמות עתידיות . השעו השנ » מוקדש לח » נוך ההוממסט . * פותח את המסכת מאמרו של יואב בן דב , העוסק בתוכן ובמבנה של הלימודים ההומניסטיים בישראל . בן דב מגדיר את מטרת החינוך ההומני כעיצוב אדם משכיל חושב ופתוח ויצירת חברה משכילה , על תרבותה ושפתה . תוכנית הלימודים ההומנית בישראל ניזונה משני זרמי מחשבה נבדלים : המסורת היהודית הדתית , מחד גיסא , ומסורת הנאורות האירופית , מאידך גיסא . בן דב מציע שתילמד בבית הספר החילוני המסורת היהודית מנקודת המבט של הנאורות . תוכנית הלימודים ההומניסטית צריכה לכלול שלושה מרכיבים : ספרות ואמנות , היסטוריה ופילוסופיה . מאמרו של בן דב הוא נקודת ציון חשובה בדיון שחייב להיערך אצלנו על מהותו של החינוך ההומניסטי . חנה איילון ואברהם יוגב בוחנים במאמרם את מעמד הלימודים ההומניסטיים בחינוך התיכון בישראל . המחברים מגדירים חינוך הומניסטי כמכלול המקצועות בתחומי הרוח , החברה והאמנויות התורמים להתפתחות התרבות , המוסר והערכים החברתיים והפוליטיים . המאמר משווה את מעמדם של הלימודים ההומניסטיים ללימודי המדעים , וקובע שחלה הידרדרות , הנמדדת במספר התלמידים המתמחים בלימוד הומניסטי בתיכון . איילון ויוגב מגדירים מיתוסים המשפיעים על מעמד הלימודים ההומניסטיים , וממליצים על שינוים בפיתוח תוכניות הלימודים ומדיניות משרד החינוך , כדי לשנות את המצב . אילנה שוהמי מעלה הצעה למדיניות שפה בישראל . היא יוצאת מניתוח הקשר ההדוק בין השפה העברית לבין האידיאולוגיה של החברה הישראלית והשפעתה על הנחות היסוד של לימודי שפות במערכת החינוך . התבססותן של המדינה והחברה מאפשרת בחינה מחודשת של המחיר ששילמנו בעד המדיניות הנוכחית , וכך מעלה המחברת הצעה למדיניות חדשה , הרואה בשפת האם משאב , ולא מעמסה , ומאפשרת לימוד שפות החשובות לקשר התרבותי והכלכלי עם שאר העולם . שוהמי מדגישה את לימוד הערבית כקשר למזרח התיכון ובוחנת מחדש את לימוד הלשון העברית בתוך מכלול לשונות נוסף . בן עמי פיינגולד בוחן במאמרו את הוראת הספרות בשנות האלפיים . פיינגולד מציע שלוש הצעות עיקריות : טיפוח היצירתיות והתובנה האנושית , הקניית כלים לניתוח היצירה וביקורתה והקניית המורשת התרבותית באמצעות מיטב היצירה של הבניין הספרותי הלאומי והאוניוורסלי . הוראת הספרות מתמקדת בערכים אוניוורסליים ; לפיכך , "שנת אלפיים" הינה חסרת משמעות . אפלטון , גיתה ושייקספיר תרמו לתרבות ערכי יסוד בני קיימא , ופיינגולד מזהיר מפני היסחפות אחר אופנות פופולריות . אבנר בן עמוס מקדיש את מאמרו להוראת ההיסטוריה בישראל , תוך בחינת המתח בין מסורות יוצאי אירופה לבין אלה של עדות המזרח . בן עמוס מבחין בשלושה שלבי התפתחות של לימודי ההיסטוריה , והאחרון שביניהם מכוון לתפיסה היסטוריוגרפית פלורליסטית , שכל קהילה תתואר בה במונחים משל עצמה . מאמרה של ציפורה מגן עוסק בהיבט האישי של הגישה ההומניסטית : מחויבות אישית וכמיהה לאושר של מתבגרים . אף שלכאורה קיים ניגוד בין התנהגות פרו חברתית ( אלטרואיזם ) לבין מימוש האושר האישי , מצאה סדרת מחקרים המדווחים במאמר הנוכחי

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help