sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

השעו הראשון עוסק במגמות גפ > תוח עונ » ד > של החעון . פותח משה סמילנסקי , העוסק במאמרו במבט נרחב ביותר בהצעה לרפורמה מקפת של מערכת החינוך לקראת המאה העשרים ואחת . ההצעה כוללת יצירת מסגרת חדשה של לימודים במכללות מגיל שבע עשרה עד תשע עשרה , הנהגת שירות חובה לאומי כללי בכל תחומי החברה ופיתוח תוכניות הכשרה ותמיכה " , כישורי חיים , " בכל שלבי החינוך הפורמלי ומעבר להם . שלמה שרן בוחן במאמרו את העקרונות המשותפים לפרויקטים חדשניים בחינוך התיכוני . לפי שרן , עקרונות אלה הם : עבודת צוות לתכנון ההוראה והתאמתה , תוכניות לימודים רב מקצועיות ואינטגרטיביות , קשר לקהילה , צמצום ההוראה הפרונטלית והידוק קשרי מורהתלמיד . המאמר מתאר באופן מעמיק את ההיבטים השונים של פרויקטים חדשניים , החל במבנה הארגוני , מטרות ותכנים וכלה בדרכי הוראה והכשרת מורים . תמר לוין עוסקת בתוכנית לימודים בעידן הטכנולוגי . היא דנה בהתעצמות המדע והטכנולוגיה בעידן המודרני ובצורך לשנות את היעדים של תוכנית הלימודים , את התכנים ואת דרכי ההוראה . לוין מדגישה את הצורך בראייה כוללת של מערכת החינוך , במעבר לטיפוח מיומנויות חשיבה גבוהות , בתוכנית לימודים בין ורב תחומית , בלמידה של קבוצות עמיתים ובתפיסה גמישה של מערכת הלמידה . דוד חן פורש תכנון אמפירי של מערכת חינוך עתידית . זו מבוססת על עקרונות חדשניים , הרואים בחינוך מסגרת המסדירה את היחסים בין הלומדים לגוף הידע הציבורי . המאמר מתאר את בית הספר "כרמים , " המוקם בראשון לציון ומיועד לפתוח את שעריו בספטמבר . 1995 רבים מן העקרונות המוזכרים במאמריהם של שרן ולוין יועמדו בבית ספר זה במבחן מעשי וילוו במחקר ובהערכה . במאמרם של משה זילברשטיין , דליה עמנואל ונעמה צבר-בן יהושע דנים המחברים בתכנון לימודים בית ספרי במובנו הרחב של המושג ; קביעת יעדים , יצירת אמצעים להשגתם ובניית מנגנון פדגוגי לפיתוחו של המוסד החינוכי . מייחדת את הגישה ראייה מקיפה ושלמה של המוסד החינוכי כמערכת ויישום לקחים של מחקר מתמשך לצורך פיתוחו של המוסד החינוכי כישות אוטונומית . דן גבתון ממשיך את ליבון הנושא של בית הספר האוטונומי . הוא בוחן את המורכבות והמתח שבין תפיסת השליטה המרכזית בחינוך לבין התפיסה של הביזור המקנה אוטונומיה למוסד החינוכי הייחודי . המאמר דן למעשה ביחסים שבין בית הספר והחברה הדמוקרטית ומצביע על סיכויים וסיכונים בחינוך לדמוקרטיה . פלור היימן , רונה שביט ורנה שפירא בוחנות במאמרן על אוטונומיה ובחירה מבוקרת בחינוך את המציאות הישראלית . המחברות מציעות מודל דינמי , המאזן בין בחירה מבוקרת של התלמידים לבין אוטונומיה בית ספרית . לאחר סקירה מקיפה ומעמיקה של הרקע התיאורטי , מגיעות המחברות לידי גיבוש מודל המיועד לחזק את הפרט ( התלמידים וההורים , ( להעצים את בית הספר והמורים וכן את הקהילה , לנוכח התפיסה העכשווית , המקנה לשלטון המרכזי זכויות בקרה מרחיקות לכת על החינוך . מגמה זו תניב יתר שיתוף , אחריות ומחויבות . בכך מצביעות המחברות על המגמות החדשות שמערכת החינוך חייבת לאפשר . מאמרה של מנוחה בירנבוים עוסק בסוגיה מרכזית של תהליכי החינוך — ההערכה . במאמר מועלות חלופות מתקדמות להערכות באמצעות מבחנים , כגון ביצוע , פורטפוליו ותוצר , ונידון הקשר בין המבחנים לתהליכי ההוראה ואפקטיביות החינוך . המחברת מציעה אסטרטגיה עתידית כוללת של הערכות , שתותאם בה הערכה למאפייני הפרט , תוך איזון עם הסביבה הלימודית ומטרות ההערכה עצמה .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help