sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

החינוך לקראת המאה העשרים ואחת מבוא מערכת החינוך הינה אחד המפעלים החברתיים הגדולים , המורכבים והאוניוורסליים של הציוויליזציה המודרנית . אף שגדולי הוגי הדעות , החל באפלטון וקנט וכלה בדיואי ופיאז'ה , עסקו בסוגיית החינוך , היא נשארה סבוכה , רבת פנים ולא פתורה גם בסוף המאה העשרים . בעוד מדעי הטבע מרחיבים בהצלחה רבה את הידע האנושי על אודות העולם הפיסי ומדעי החברה מקדמים במידה רבה את הידע על אודות אדם וחברה , נמצא מדע החינוך בשלבים מוקדמים של גיבוש הידע והמתודולוגיה על אודות מערכות החינוך . לקראת המאה העשרים ואחת , שידע תיאורטי נהפך בה לגורם מרכזי בחברה , בכלכלה ובתרבות , מקבל החינוך מעמד בעל חשיבות מיוחדת , שכן , מערכת החינוך היא זו המופקדת על תפוצתו וחלוקתו של הידע האנושי , ולפיכך מקבלות השאלות המורכבות הנוגעות במערכת החינוך משנה תוקף . מהם מקורותיו של "משבר החינוך" האוניוורסלי ? מי מופקד על סוגי הידע השונים ? מהו מקור הסמכות של אנשי החינוך ? באילו אסטרטגיות יש לנקוט כדי לשפר את הישגי התלמידים ? איזה מבנה ארגוני הולם את יעדי החינוך ? מהם היחסים בין מוסדות חברתיים שונים לבין החינוך ? אלה ואחרות הן שאלות המעסיקות את חוקרי החינוך . באוניברסיטת תל אביב פועל בית הספר לחינוך , שתפקידו , כמוסד אקדמי , לבנות ולהעשיר את הידע הפורמלי על חינוך באמצעות הגות ומחקר ולהכשיר את כוח האדם המקצועי העוסק בחינוך . כיום , במלאת עשרים שנה לקיומו של בית הספר לחינוך , לומדים בו יותר מאלפיים וחמש מאות תלמידים לתארים ראשון , שני ושלישי , ויותר משלוש מאות חוקרים עוסקים במחקר החינוך ובפיתוחו . בספר הנוכחי קיבצנו שלושים ושלושה מאמרים פרי עטם של חוקרי בית הספר לחינוך . המאמרים חולקו לחמישה שערים . בשער הראשון קובצו מאמרים העוסקים במבט אל עתידו של החינוך ; השער השני עוסק בחינוך ההומניסטי ; השער השלישי יועד לחינוך המדעי ; בשער הרביעי רוכזו עבודות העוסקות בסוגיות פילוסופיות , חברתיות ומקצועיות ; בשער החמישי , החותם את הספר - תקשוב החינוך . קשת הנושאים הרחבה מייצגת את מורכבות הבעיות שחוקרי החינוך עוסקים בהן כיום , מרמת ההתפתחות הקוגניטיבית של היחיד ועד רמת הקהילה והמדינה , משאלות יסוד של הקיום האנושי ועד בעיות פרופסיונליות בארגון החינוכי , ומאסטרטגיות הוראה ומדידה ועד שילובן של טכנולוגיות מתקדמות . עבודות המחקר של הסגל האקדמי מתפרסמות בדרך כלל בעיתונות מקצועית בארץ ובחוץ לארץ . ריכוז של חלק מן העבודות בספר יובל העשרים מאפשר לקורא לקבל מושג על מהותם של העיון , המחקר והפיתוח בחינוך , על המגוון המתודולוגי ועל איכות הידע התיאורטי ההולך ומתגבש לדיסציפלינה חדשה . להלן מובא תיאור קצר של תוכן הספר .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help