sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

( חלקית גם מהגיל הרך ) ועד גילאי העלומים , בין עשרים לשלושים . בדיקה זו כוללת גם את תוצאות החינוך הקיבוצי , מבחינת הזיקה לקיבוץ ולחברה הישראלית בכלל , וכן גם השוואה בין החינוך הקיבוצי והלא קיבוצי . המאמרים שלהלן יפרטו לפיכך את מה שבין החינוך הקיבוצי לסביבתו על פני הגילאים השונים , תוך בדיקה של תוצרי החינוך הזה כחברי קיבוץ ובישראלים , ועל ידי הצגת המשתנים המרכיבים יחד את תמונת המצב המעודכנת . מאמרו הפותח של יובל דרור עוסק ב"גידול מסגרות 'החינוך המשותף . "' ב"מחקר על" המנתח את העיקר המצוי במחקרים שונים העוסקים בסוגיה זו . המאמר מסכם את גידולן ופתיחתן של מסגרות פורמליות ובלתי פורמליות אלה בטווח המקומי , האזורי והארצי : הקבוצה הגדלה ומוארכת הגיל ובית הילדים הרב קבוצתי ; חברת הילדים הגדלה במסגרות אזוריות שונות ; בית הספר האזורי הגדל , המקיף והאינטגרטיבי ; הקהילה ומערכת החינוך - גידול המעורבות הדו סיטרית בקיבוץ ובאיזור ; גידול המסגרות הארציות של תנועת הנוער ובתי הספר הקיבוציים וגיוונן . ב"חתך הרוחב , " הכותב ממפה את המשתנים הקובעים את גידול מסגרות החינוך הקיבוצי : טווח הגידול ; גידול על ידי שילוב עם אוכלוסיות אחרות ; גידול הזמן של המסגרות החינוכיות המשולבות באוכלוסיות אחרות ; גידול על ידי מעורבות דו סיטרית של מערכות החינוך והחברה בקהילה ; גידול מסגרות החינוך על ידי מגוון האוכלוסיות הלא קיבוציות הכלולות בהן , תקופת פעילותן בחיי המתחנך ומידת הדו סיטריות של קהילתן . אורה אביעזר ומרים רוזנטל עורכות '' השוואה בין מסגרות חינוך לגיל הרך בעיר ובקיבוץ . " אחרי סקירה היסטורית של הדמיון והשוני מראשית הקיבוץ ועד ימינו , החוקרות מציגות שלושה מרכיבים עיקריים של איכות הטיפול הקבוצתי : היחס המספרי בין מבוגרים וילדים , גודל הקבוצה והכישורים המקצועיים של המטפלות - נוסף לסביבה הפיסית , תוכנית הפעילות המתאימה לגיל ולרמת ההתפתחות של הילדים וקביעות הצוות החינוכי . המחקר הראשון שהן מציעות משווה את בתי הילדים הקיבוציים למעונות יום ולמשפחתונים עירוניים על פי מרכיבי האיכות המתוארים . המחקר השני משווה אימהות בעיר ובקיבוץ לגבי אמונותיהן ועטרותיהן על התפתחות הילדים ותפקידי המבוגרים והשפעותיהם . בדיון מצוין ההבדל הבסיסי בין שתי מערכות החינוך : זו העירונית נועדה להקל על אוכלוסיות נזקקות ולתת שירות למשפחות רבות ככל האפשר בעלות נמוכה ככל האפשר ; לעומתה , למערכת החינוך הקיבוצית תפקיד חברתי קהילתי , הילד נמצא במרכזה , והיא מחויבת באופן שוויוני לכל ילדי הקהילה . בין המסקנות הבולטות : "איכותו המיוחדת של החינוך הקיבוצי טמונה בהיותו מערכת כוללנית ,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help