sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר בתי ספר בניהול עצמי צמחו בעשורים האחרונים . דגם ניהול עצמי של בתי ספר הוצע עוד בשנת 1971 לעיר ניו יורק על ידי ועדת פליישמן . בשנת 1973 אימצה מדינת פלורידה את הרעיון , ובשנת 1975 חוקקה הרשות המחוקקת של מדינת קליפורניה את התוכנית לשיפור בתי הספר , שכללה , בין היתר , בתי ספר בניהול עצמי . למעשה , הניסיון הרציני והמקיף להקים בתי ספר בניהול עצמי , שלווה בהערכה מעצבת , ראשיתו בחבל אדמונטון שבקנדה , המשכו במחוז ג'פרסון שבמדינת קנטקי בארצות הברית , במדינת ויקטוריה שבאוסטרליה וכן בבריטניה , וכעת הוא נעשה גם במדינת ישראל . הנחות היסוד שעמדו בבסיס הקמתו של בית הספר בניהול עצמי היו כדלקמן : האצלת סמכויות לבית הספר תאפשר מיקוד ישיר של התכנון והתקצוב בצורכי החינוך בשדה ; הסמכות והאחריות ירוכזו בצומת הקרוב ביותר לתלמיד ; מנהל בית הספר , הצוות והקהילה יוכלו בדרך זו לתעל את המשאבים הקיימים בהתאם לצורכי המוסד ולאוכלוסיית התלמידים ; בית הספר יוכל כך לקבל החלטות בזמן אמת וביתר התאמה לצרכים הספציפיים , שהרי רק המוסד עצמו נמצא בנקודת תצפית הולמת המאפשרת לאבחן צרכים אלה במדויק ; יש סיכוי שבכך יובטח סגנון ניהול יזמי ואוטונומי ; תתפתח שיטה תקפה של נשיאה באחריות על ידי הצמדת הסמכות לאחריות ; ותיווצר קרקע פורייה למעורבותם של ההורים והקהילה בנעשה בבית הספר . לנוכח האמור לעיל , הנחת היסוד של ספר זה היא שמערכת חינוך הרוצה לפעול בסביבה העתידית צריכה להשתנות הן כדי להועיל ללקוחותיה ולענות על הצרכים המשתנים של סביבותיה והן כדי להיות יעילה , כלומר , להקצות באופן אופטימלי את המשאבים המעטים העומדים לרשותה . התיזה שהספר יציג וינתח היא שבית ספר בניהול עצמי הינו אחד הפתרונות האופטימליים להשגת מטרות אלה . הספר נועד להציג לפני הקורא את הבסיס התיאורטי שעליו צמח בית הספר בניהול עצמי , את סוגי הפעילויות המתקיימות בו , את מאפייניו הסגוליים בראייה השוואתית בינלאומית , ואת ממצאי המחקר בדבר הקשר שבין פעולותיו לבין האפקטיביות שלו . יהיה בוודאי מי שישאל : מדוע

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help