sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה בראשון לציון הוקם בית ספר ניסויי חדש , "כרמים" שמו . בבית הספר החדש לומדים קרוב לאלף תלמידים של בית ספר יסודי מגיל חמש ועד שתים עשרה . בית הספר "כרמים" הינו ניסיון לעצב את עתידו של החינוך , ומכאן גם כינויו של הפרויקט : בית הספר העתידי . ( School of the Future The ) כאן חברו חוקרים , עובדי חינוך , נציגי ציבור ואנשי משרד החינוך למאמץ מתמשך של לימוד האפשרויות החדשות הנפתחות לפנינו כאשר טכנולוגיות ידע נפגשות בפדגוגיה . הלימוד המתמשך , הנקרא גם "מחקר פעולה , " מאפשר לשותפים לעצב סביבות למידה חדשות שבמרכזן עומד האדם הצעיר . טכנולוגיות הידע החדשות נרתמות כאן לשרת את הלומד , תוך כדי עיצובה של מערכת חינוך הומניסטית התואמת את צורכי הפרט והחברה במאה העשרים ואחת . ראשיתו של הפרויקט בגיבוש הנחות תיאורטיות הנוגעות ביחסים שבין האדם הלומד לבין מבני הידע האנושי . הנחת היסוד של התיאוריה טוענת כי טכנולוגיות הידע החדשות משנות באופן מהותי את טבע היחסים בין הידע הפרטי לבין הידע הציבורי , מכאן נגזר תכנון עקרוני של מערך חינוך חדשני . תכנון זה תורגם למוסד חינוכי המבקש לגבש את מטרותיו , את תוכניות הלימוד , שיטות ההוראה , המבנה הפיסי והאקלים החברתי . בעקבות התכנון שהתפרש על ארבע שנים , הוקם בית הספר "כרמים , " הפועל זה ארבע שנים , למן שנת , 1995 ומלווה במחקר והערכה צמודים . ספר זה בא לתעד את השלב הראשון של התכנון וההקמה . הפרק הראשון , "מתיאוריה לחזון , " עוסק במכלול ההיבטים העיוניים של החינוך , ומתאר את המסגרת התיאורטית של בית הספר העתידי . הפרק מתחיל בטיעון כי בית הספר של המאה העשרים עוצב על ברכי המהפכה התעשייתית ומושגי היסוד שלה - סטנדרטיזציה , פס ייצור ליניארי , שליטה ובקרה , תשומה ותפוקה . מהפכת הידע מציבה לפני החינוך אתגר , שכן זו הפעם הראשונה יש בידינו טכנולוגיות רלוונטיות לחינוך וללמידה . החינוך בסוף המאה העשרים שרוי במשבר אוניוורסלי . חלק מן המשכר נעוץ במערכת ציפיות גבוהות מדי , וחלק בתפקוד לקוי וקשיים ממשיים . המאמץ לחדש ולשנות את מערכת החינוך הוא אוניוורסלי . מכאן נבחנות שלוש אסטרטגיות לחדשנות : רפורמה , התפתחות ושינוי מתוכנן ומבוקר . ניסוי בית הספר העתידי מוגדר בקטיגוריה של שינוי מתוכנן ומבוקר . כאן אנו פונים לבחון את מהותו של אותו עתיד לקראתו אנו רוצים לתכנן מערכת חינוך חדשה . אנו מציעים כי יש לבחון את העתיד לאור מה שיתרחש עם האדם , הידע , התרבות והחברה . על סמך ניתוח הספרות המחקרית , מוצעים ארבעה תרחישים הנוגעים בסביבתו של האדם : הטכנולוגיה , הכלכלה , המשק והתרבות . אלה פנים אפשריים של העתיד שאנו צועדים לקראתו , ומכאן נבנות הנחות היסוד התיאורטיות של בית הספר העתידי : החינוך מוגדר מחדש כמערכת העוסקת ביחסי הגומלין שבין האדם הלומד והידע הציבורי . טכנולוגיות הידע משנות מן הקצה אל הקצה את יחסי הגומלין הללו ,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help