sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בבית הספר העל יסודי בישראל . מעבר לכך : הדיון הנפרש כאן מאיר את הסוגיה מזווית שונה במקצת מאלה שהיו מקובלות עד עתה : המונח " אי נחת בהוראה" אינו מונח רווח . המונחים הנוהגים במקומו בתיאורם של מצבי קושי בהוראה הינם , לרוב , "לחץ" או "שחיקה . " שני מושגים אלה זכו בכמה תיאורים והגדרות . מושג הלחץ מתייחס , לרוב , לתופעות אישיות : המורה נתון בלחץ ; המורה הוא קורבנו של לחץ ; הלחץ מופעל על המורה "מבפנים , " מחמת חולשות אישיותיות , או "מבחוץ , " על ידי נסיבות עבודתו . המורה אינו נושא התופעה , אלא מושאה . מושג השחיקה מציין תכופות את תוצרי הלחץ : המורה חווה , כך או אחרת - וכתוצאה מלחץ או אי סיפוק - אין אונות וכישלון , שהשפעתם עליו מתישה . הגדרותיו של ( 1989 ) Kyriacou את שני המושגים משקפות הגדרות רבות רווחות : לחץ הוא , לפיו , "התנסותם של מורים ברגש לא נעים , ככעס , מתח , תסכול , חרדה , דיכאון ועצבנות , שמקורם בהיבטים של עבודתם כמורים " . ואילו שחיקה היא תוצאת הלחץ : " מצב של לאות מנטלית , רגשית או עמדתית , בקרב מורים , כתוצאה מהתנסות מתמשכת בלחץ" ( ע' . ( 27 שני מושגים אלה , לחץ ושחיקה , מעמידים איפוא את המורה כמושא סביל וכקורבן - אולי קורבן האשם במצבו - של נסיבות ארגוניות ותעסוקתיות . במקום דיון בלחץ ובשחיקה , אני מבקש לדון בתופעה שאני מכנה , כאמור , אי נחת בהוראה . את המושג "אי נחת" אבקש לתאר כתחושה של התנסות מתסכלת מתמשכת אצל מורים , הנובעת מן התחושה שקבלה ושיתוף פעולה ודאיים ויציבים מצד תלמידיהם הינם . 3 ובלשון : ( 1989 B ) Cole & Walker "לעולם נשקפת הסכנה שטיפול תקשורתי נ'לחץ' ישווה לנושא אופי פשטני וסנסציוני ויציגו כמצב פתולוגי : משהו 'אינו בסדר' אצל אנשים שמתנסים בלחץ . מיקום ' בעיית' הלחץ בפרט 'הנלחץ' עצמו הוא מחצית הדרך להאשמתו באי השקט הפוקד אותו" ( ע' . 1 X 1

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help