sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הממלכתי . הדמיון נובע מראיית תולדות היהודים כסיפור לאומי , ולא דתי , ומן השילוב בין ההיסטוריה היהודית וההיסטוריה הכללית - מאפיינים המרחיקים גישה זו מגישת המגזר החרדי . לעומת זה , במגזר הממלכתי הדתי מושם דגש בשימוש בחוויה האישית , המשפחתית והקהילתית לצורכי הוראת ההיסטוריה , דבר המאפשר פרשנות א היסטורית לתולדות העם , ומייחד את המגזר ממגזרים אחרים . מאג'ד אלחאג' בוחן באופן השוואתי את התפתחות מטרותיהן של תוכניות הלימודים בהיסטוריה בבתי הספר העבריים והערביים בין שנות החמישים ושנות התשעים , ומוצא כי למרות השינויים שחלו בהן , נותר פער גדול בין שני סוגי התוכניות . התוכניות המיועדות לבתי הםפר העבריים מבליטות את הצורך בהכרת ההיסטוריה הייחודית של עם ישראל , ואף שהתוכניות המאוחרות יותר מציבות לעצמן כמטרה חשובה הבנת "אנשים ועמים אחרים , " הגישה הינד . עדיין אתנוצנטרית בבסיסה . לעומת זה , התוכניות של בתי הספר הערביים התעלמו בתחילה מן המימד הלאומי של המיעוט הערבי בישראל , וגם לאחר ההכרה בו נותרה הדרישה לרב תרבותיות בלעדית למגזר הערבי . התוצאה היא מערכת דואלית וא סימטרית , שבה הלאום השליט אינו מחויב לגישה רב תרבותית , בעוד שהמיעוט הנשלט נדרש להכיר בתרבות הרוב כשוות ערך לתרבותו . נילי קרן מרחיבה את הפרספקטיבה החינוכית ומפנה את מבטה אל המוסדות והמוזיאונים להנצחת השואה , מתוך מטרה לנתח את תרומתם להוראת השואה בישראל . קרן מצביעה על המתח הבסיסי הקיים בין הנצחה והוראה , ועל כך שבתי ספר רבים שלחו את תלמידיהם למוסדות ולמוזיאונים כאלה משום שחשו כי הם אינם מסוגלים להתמודד כהלכה עם הוראת הנושא . התוצאה הייתה הבלטת המימד הרגשי והחווייתי בהוראת השואה על חשבון המימד הקוגניטיבי . עם הגידול במספר משלחות התלמידים הנוסעות למחנות ההשמדה בפולין , נהפכו מוסדות ההנצחה לארגונים המכינים את התלמידים לקראת המסע , וכך התרחב עוד יותר הפער בין הלימודים הפורמליים בנושא השואה לבין המימד החווייתי . כתוצאה מכך , ובהעדר כל חשיבה מסודרת לגבי "חלוקת העבודה" החינוכית בין מוסדות ההנצחה ובתי הספר , תפסו המוסדות את המקום המרכזי בכל הנוגע להוראת השואה בישראל . שבעת המאמרים הכלולים בספר עוסקים בהיבטים העיקריים של עיצוב תמונת העבר במערכת החינוך הישראלית , אך אינם מתיימרים להקיף את כל הסוגיות . זרקוריהם של החוקרים הופנו בעיקר אל המוצרים הכתובים של מערכת החינוך - תוכניות הלימודים וספרי הלימוד - ואילו פינות אחרות בה נותרו בלתי מוארות . למשל , אין בספר זה דיון בהוראת ההיסטוריה כפי שהיא מתרחשת באורח יומיומי , בחדר הכיתה , באמצעות המגע הישיר בין המורה והתלמידים . אך גם ללא מחקר כזה מצטיירת מתוך המאמרים תמונה מורכבת של מערכת חינוך המיטלטלת בין

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help