sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כל אחד משני המאמרים הבאים עוסק בהיבט מסוים של תמונת העבר המוצגת לתלמידים . אלי פודה , המתרכז בסכסוך הישראלי-הערבי , מחלק את ההיסטוריה של ספרי הלימוד העוסקים בו לשלוש תקופות . התקופה הראשונה , תקופת ה"ילדות , " נמשכה מתחילת הנחת היסודות למערכת החינוך העברית ועד לשנת , 1967 ובה נע היחס לערבים בין התעלמות לבין תיאור באמצעות סטריאוטיפים שליליים , כאשר הסכסוך מצטייר באופן בלעדי מבעד ל"משקפיים" ציוניים . התקופה השנייה , תקופת ה"התבגרות , " נמשכה משנת 1967 עד שנת , 1984 ובה חלו שינויים אחדים שתרמו לגישה מאוזנת יותר בהוראת הסכסוך , אולם בסופו של דבר גם בה עוצבה התפיסה הדומיננטית דרך הפריזמה הציונית . בתקופה השלישית , תקופת ה"בגרות , " שהחלה באמצע שנות השמונים , פודה מאתר - בניגוד לדעתו של רז קרקוצקין - שינוי מהותי ביחס לערבים וביחס להסברת מקורות הסכסוך : אל הפריזמה הציונית היתוספה גם נקודת הראות הערבית , התיאורים הסטריאוטיפיים נעלמו כמעט לחלוטין , והעולם הערבי אינו מיוצג עוד בצורה מונוליתית כבעבר . יחד עם זה , ניכר עדיין שימוש רב בספרים מהתקופה הקודמת , ואלה החדשים נתונים במתקפות על ידי גורמים המבקשים להיצמד לנרטיב הציוני ה"קלםי . " שלמה פישר מסביר במאמרו את הבעייתיות בייצוג יהודי המזרח בספרי הלימוד , ותולה זאת בשימוש פשטני בתיאוריות של מודרניזציה שאינן מתאימות לניתוח הסיטואציה המורכבת של היהודים בצפון אפריקה . פישר מאתר שתי גישות לייצוג יהודי המזרח בספרי הלימוד . הגישה האחת , האופיינית לחינוך הממלכתי הדתי , מציגה את החברה היהודית בצפון אפריקה כחברה סטטית , " נטולת היסטוריה , " שהשינויים המעטים שהתחוללו בה נבעו מהשפעות חיצוניות . הוא מסביר את הימצאות הגישה הזו דווקא במגזר שבו יש רוב ליהודי המזרח בכך שהדבר משרת את נטייתם לראות בקהילות אלה את היהדות האותנטית שלא " התקלקלה" על ידי המודרניות . הגישה השנייה , האופיינית לספרי הלימוד של שנות התשעים במגזר הממלכתי , מתבוננת על יהודי המזרח דרך הפריזמה של תהליכי המודרניות שעברו על מערב אירופה וצפון אמריקה , ומתעלמת מן המאפיינים הייחודיים של מודרניזציה המתרחשת במסגרת תהליכים קולוניאליים המפרידים בין השליטים הזרים והנשלטים הילידים . שני המאמרים הבאים אינם עוסקים בסוגיות היסטוריות מסוימות , כי אם בשני מגזרים חינוכיים ובאופן שבו הם מציגים את העבר - של עצמם ושל הזולת . ישראל ברטל שואל במאמרו אם יש ייחוד בהיסטוריה של העם היהודי כפי שהיא משתקפת בספרי הלימוד המקובלים במגזר הממלכתי הדתי . תשובתו היא כי למרות האופי הדתי המובהק של חלק ממטרותיה של הוראת ההיסטוריה במגזר זה , קיים דמיון רב בין תוכני הספרים של המגזר הממלכתי הדתי ושל המגזר

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help