sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

במוקד של מחלוקת חריפה . הוויכוחים סביבם התנהלו לא רק בוועדות ממשלתיות ובכתבי עת מקצועיים , אלא גם מעל דפי העיתונים היומיים ובאולפני הטלוויזיה , והדיהם הגיעו לקהלים רחבים . הסערות התקשורתיות הללו נמשכו אומנם זמן קצר בלבד , אך תכיפותן ועומק הרגשות שליוו אותן העידו כי מדובר ביותר מאשר ויכוח על תוכניות לימודים וספרי לימוד להיסטוריה : המאבק על דמותו של העבר היה , למעשה , מאבק על דיוקנו של ההווה , ומאחורי הדיון הפדגוגי הסתתר ויכוח נוקב בשאלות של זהות לאומית , דתית ואתנית . המאמרים בספר זה עוסקים באותן סוגיות הנוגעות בקשר בין היסטוריה , זהות וזיכרון , אך הם מציעים פרספקטיבה שונה העוזרת למקם את הדיון הציבורי בהקשריו הפוליטיים , החברתיים והתרבותיים הרחבים . מאמרו של יהושע מטיאש , הפותח את הספר , מנתח את תהליך עיצובה של תוכנית הלימודים הממלכתית בהיסטוריה , ומניח בכך את היסודות לשאר המאמרים , העוסקים בהיבטים שונים של הגישה הממלכתית לייצוג העבר הלאומי . מטיאש עוסק בנסיונם של אנשי משרד החינוך ליצור תוכנית שתקנה תמונה אחידה , רציפה וכוללנית של ההיסטוריה של עם ישראל , המבוססת על תפיסתו של בן ציון דינור , ובהתנגדויות שהתעוררו כלפיה . הוא מבליט את חשיבותו של ציבור המורים , שנדחק בדרך כלל לשוליים במחקרים על אודות תוכניות לימודים , ומצביע על השינויים בעקבות מלחמת ששת הימים , הנושאים אופי דואלי : מצד אחד , חיזוק התפיסה הציונית , המבליטה את חשיבותה של ארץ ישראל ; ומצד אחר , דגש חזק יותר בהיבטים הדיסציפלינריים של הוראת ההיסטוריה , ותפיסה פלורליסטית ואוניוורסלית יותר של העבר . אמנון רז קרקוצקין ממשיך במאמרו את ה"סיפור" שהחל בו יהושע מטיאש , אך לטענתו , גם תוכניות הלימודים וספרי הלימוד החדשים של שנות התשעים אינם שונים באופן מהותי מאלה שקדמו להם . הם מיישמים אומנם חלק מן המסקנות של ההיסטוריוגרפיה החדשה ביחס לסוגיות כגון היווצרותה של בעיית הפליטים הפלשתיניים והיחס ליהודי עדות המזרח , אולם בבסיסם הם מציגים את העמדה הציונית הישנה , המתבוננת על העבר דרך עיניה של הקבוצה האשכנזית הדומיננטית , תוך התעלמות מנרטיבים אחרים . רז קרקוצקין אינו מציע נרטיב חלופי "נכון" יותר , אלא מצדד בריבוי נקודות מבט ובחשיפת התלמידים לוויכוחים ולמחלוקות באופן שיוכל גם לחדד את חשיבתם ההיסטורית . המחר . תל אביב : ספרי תל אביב ; יעקובי , דני ( עורך ) . < 1999 > עולם של תמורות . ירושלים : משרד החינוך , האגף לפיתוח תוכניות לימודים . ספרו של יעקובי נפסל לשימוש על ידי שרת החינוך לימור ליבנת בינואר . 2001

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help