sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

קולקטיבי ? התשובה על כך אינה פשוטה , בשל מורכבות התהליך הקובע את דימויי העבר המוצגים במערכת החינוך . מפתחי תוכניות הלימודים וכותבי ספרי הלימוד בהיסטוריה נשענים אומנם על כתביהם של היסטוריונים מקצועיים , המשתדלים להיות נאמנים לעבר , אולם הם מביאים בחשבון גם שיקולים פוליטיים עכשוויים המיוצגים על ידי קברניטי משרד החינוך וקבוצות לחץ חברתיות שונות . נוסף על כך , ובניגוד לשיח האקדמי , נדיר למצוא בחומרים המשמשים להוראת ההיסטוריה מגוון של גישות או חילוקי דעות . המעבר מספר ההיסטוריה לספר הלימוד כרוך בדרך כלל בתהליך של האחדה והשמחה , שנועד לאפשר לתלמיד לעכל כמויות גדולות של "חומר" אך מביא לידי הצגת תמונה חד ממדית של העבר . החשיפה של מספר גדול של תלמידים לתמונת עבר כזו מביאה , בסופו של דבר , לידי יצירת זיכרון קולקטיבי המעוגן ברשמים שספגה האוכלוסייה הבוגרת בעת שהותה בבית הםפר . ההיסטוריון המקצועי , בהיותו בן בית בתרבות ובחברה מסוימות , אינו יכול להיות חסין מפני השפעת זיכרון זה , אם כי הוא יכול , בתורו , גם להשפיע עליו . זהו תהליך דיאלקטי שבו יש להוראת ההיסטוריה בבית הספר תפקיד מפתח , מכיוון שהיא מהווה את אחת החוליות החשובות המקשרות בין כתיבת ההיסטוריה לבין הזיכרון הקולקטיבי . תהליך כזה ניתן למצוא גם בישראל , שאינה שונה בכך ממדינות לאום מודרניות אחרות : ה"קולקטיב" שהזיכרון שלו מיוצג בתוכניות הלימודים ובספרי הלימוד להיסטוריה הוא האומה השלטת במדינה . העבר שהתלמידים אמורים להכירו הוא , בראש ובראשונה , העבר הלאומי , וזה גם הנושא העיקרי המעסיק את ההיסטוריונים הממוסדים . אך בכל הנוגע לקשר בין העבר , הלאום והמדינה , אין מדינות הלאום עשויות מעור אחד . יש ביניהן כאלה , כגון צרפת ואנגליה , שיצרו את המסגרת המדינית עוד קודם ליצירת הלאום , ולעומתן אחרות , דוגמת גרמניה ואיטליה , שבהן הדחף הלאומי קדם ליצירת המדינה . במדינות מן הסוג השני חשיבות העבר גדולה במיוחד משום שבהעדר מסגרת מדינית יש לבסס תחילה את הזהות הלאומית על סממנים תרבותיים . תחושה של עבר רצוף , הנמשך לאורך זמן , הינה מרכיב מרכזי בזהותה של כל קהילה . עבר כזה מאפשר לחברי הקהילה לדמיין את עצמם כמשתייכים לישות עצמאית ואחידה , גדולה ונעלה יותר מכל אחד מן היחידים המרכיבים אותה בהווה . ישראל נמנית עם מדינות הלאום מן הסוג השני משום שהתנועה הציונית עיצבה לעצמה תרבות לאומית ייחודית עוד לפני הקמת המדינה . המאמץ הרב שהושקע בעיצוב התרבות הלאומית כלל , בין היתר , הבניה של תמונת עבר שתאמה את מטרות התנועה בהווה . כך , למשל , הודגשה התקופה הקדומה בחיי עם ישראל , כאשר היה ריבון בארצו , על חשבון התקופה שבה היה בגלות , נתון

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help