sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא אבנר בן עמוס הזיכרון הוא החיים . הוא הנישא תמיד על ידי קבוצות חיות , ולפיכך הוא מתפתח תמיד , פתוח לדיאלקטיקה של ההיזכרות והשכחה , רגיש לכל השימושים והמניפולציות , יודע תקופות חביון ארוכות ופרצי חיות פתאומיים . ההיסטוריה היא השחזור הבעייתי והלא שלם תמיד של מה שכבר איננו . הזיכרון הוא תופעה אקטואלית תמיד , קשר שנחווה בהווה נצחי ; ההיסטוריה היא ייצוגו של העבר . בהיותו רגשי ומאגי , הזיכרון מנצל לעצמו רק את הפרטים הנוחים לו ; הוא ניזון מזיכרונות מטושטשים , מחוברים זה לזה , מקיפים או מרחפים , פרטיים או סמליים , מגיב לכל יחסי העברה , לכל המסכים , לצנזורה או להשלכות ( פרויקציות . ( ההיסטוריה , כיון שהיא פעולה אינטלקטואלית ומחלנת , מזמינה ניתוח ושיח ביקורתי . הזיכרון ממקם את 1 ההיזכרות בתחום הקודש . ההיסטוריה מנערת אותה משם . ההבחנה שפייר נורה עושה במאמרו בין זיכרון ( קולקטיבי ) והיסטוריה ( כדיסציפלינה מדעית ) הינה חדה מדי כמובן . הזיכרון אינו נקבע רק בהתאם לצרכים של החברה בהווה , אלא גם לפי אירועי העבר , בעוד שההיסטוריה אינה ביקורתית ו"חילונית" תמיד , אלא משתתפת לעיתים ביצירת תמונה של עבר קדוש שאין עליו עוררין . יחד עם זה , יש בהבחנה זו תועלת מרובה משום שהיא מבדילה בין שני סוגים של שיח : האחד פועל בהתאם לכללים הנוקשים של העולם האקדמי ופונה לקהילה מצומצמת יחסית - כתיבת ההיסטוריה בספרים ובמאמרים ; השני גמיש יותר , נעדר סייגים "מדעיים , " ופונה לציבור הרחב - הזיכרון הקולקטיבי , הבא לידי ביטוי באופנים שונים , החל באנדרטות וכלה בסרטי קולנוע . בין שני סוגי השיח הללו ניצב סוג שלישי , המתווך ביניהם : ייצוג העבר במערכת החינוך . את השיח על אודות העבר בבתי הספר ניתן למצוא הן בחינוך הפורמלי , במקצועות הלימוד ההומניסטיים השונים , והן בחינוך הלא פורמלי - בטקסים , בטיולים ובביקורים במוזיאונים . מבין כל אלה רבה במיוחד חשיבותו של המקצוע היסטוריה , המוקדש כולו לשחזור העבר . אך היכן יש למקם את הוראת המקצוע ? האם היא דומה יותר לכתיבת היסטוריה או שמא לייצוג של זיכרון נורה , פייר ( 1993 ) "בין זיכרון להיסטוריה : על הבעיה של המקום . " זמנים , . 6 , 45

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help