sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא יחסי הגומלין הנרקמים בין מערכות חינוכיות וקהילותיהן הם מוקד הקובץ שלפנינו . בכל אחד מן המאמרים הבאים מוצגות תפישות שונות של קהילה ומנותחים דפוסי הקשר וכיווני ההשפעה המתקיימים בין מוסדות החינוך בחברה הישראלית לבין הקהילות שעימן הם נמצאים בקשרי גומלין . חקר הקהילה כיחידה חברתית ייחודית נפוץ במחקר האנתרופולוגי , הסוציולוגי והחינוכי . רוב ההגדרות של קהילה מתמקדות בכמה היבטים מרכזיים ( ראה חזן , : ( 1988 ההיבט הראשון רואה את הקהילה כיחידה שיש לה גבולות גיאוגרפיים ברורים . הספרות העוסקת בקהילות בהיבט זה מזהה קהילה כאוכלוסייה המרוכזת פיסית במקום מסוים . עם זאת , כל מחקרי הקהילה המתבססים על הגדרה זו מדגישים את ריבוי הגבולות החברתיים , האינדיווידואליים והקולקטיביים , שאינם מותנים בגבולות גיאוגרפיים . ההיבט השני מתייחס למשמעות הסמלית של הקהילה . חברי הקהילה מזוהים כבעלי זהות משותפת , בעלת ייחודיות תרבותית , המאחדת את חבריה בהרגשת שייכות וסולידריות . עם זאת , ייחודה של הקהילה מתעצב גם כתוצאה מהיותה חלק ממערך ערכי רחב יותר , שחברי הקהילה מזוהים בתוכו ככאלה בעיני עצמם ובעיני אחרים . ההיבט השלישי הינו ההיבט הכוחני . הוא נוגע בשאלת ייחודה של הקהילה כקהילה משימתית , שיש לה מטרות וייעוד משותפים . קהילה כזו , המובחנת מסביבתה בהיבט משימתי , עשויה לתבוע אוטונומיה חברתית לשם השגת מטרותיה , גם כאשר היא תלויה במשאבים חיצוניים . ההיבט הרביעי נוגע במימד הזמן . קהילה מתוארת בספרות המחקרית כתופעה שאחד ממאפייניה הוא יציבות לאורך זמן . היציבות מוקנית באמצעות תחושת השייכות . קהילה הרואה בזמן משתנה מרכזי הינד . יציבה מעבר למחזורי החיים של חבריה .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help