sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

התוצאה הפרדוכסלית היא , אפוא , שבשם החינוך המפתח את הפרט נאלץ היחיד , ולו גם כדרכים סוגסטיביות ולא כפייתיות בעיקרן , לשאוף להישגים לימודיים הנחשבים למבטיחים יותר , שעה שהחברה איננה מקבלת יחידים שהוכשרו כראוי לסיפוק צרכיה . כופים את היחיד עד שיאמר רוצה אני בהישגים הנחשבים באילוצים מבחינת "ההכנה לחיים , " וכופים את החברה שתסתפק בתעודה פורמלית על הכשרה שאינה הולמת , וגם שתציע תגמולים מתאימים לתעודה ולא לתפקיד , אף על פי שהתכלית המוצהרת היא : אישיות יצירתית , חופשית , הנענית מתוך שכלולה לצרכי הכלל . הפרדוכס הזה מתבלט יותר ויותר ככל שמתקדמים בשלבי החינוך . זאת משום שהניגוד בין שתי התכליות מתגלה מן השלב שממנו ואילך נתבעה דרגה של התמחות בידע ובמיומנות לשם עשייה . אין להתפלא על כך שגן הילדים הוא הישגו המובהק ביותר של החינוך החדש , ואילו האוניברסיטה - כישלונו המובהק ביותר . גן הילדים היה למסגרת חיים בשביל הילד , מסגרת מפתחת ומכינה לקראת השלבים הבאים , ואילו האוניברסיטה היא השלב הגבוה והיוקרתי של ההכשרה המתמחה , ולכן יוקרתה מירבית . אבל רק לגבי מעטים מבוגריה , המצטיינים שביניהם , מעידה תעודתם שהוכשרו למלא את התפקידים הממשיים המצפים להם , ורק לגבי מעטים מבוגריה החינוך האוניברסיטאי הוא פיתוח עצמיותם ויכולתם ליצור . לגבי הרוב אין התעודה מעידה אלא שעברו חינוך אוניברסיטאי , נבחנו וקיבלו תעודה . והציבור נדרש לפרוע את שטר התעודה כגמול ליחיד שהשתדל בהשגתה ... מתח פנימי זה בין שתי התכליות מתגלה בדרגות שונות גם בכיתות העליונות של בית הספר העממי , וכמובן בבית הספר התיכון . נכיר זאת ביחס שנתהווה בין תחומי הפעילות שבית הספר מופקד עליהם . ראשית , היחס בין חינוך להוראה ; שנית , היחס בין מקצועות המכונים " ריאליסטיים" למקצועות המכונים "הומניסטיים" בהוראה ; ולבסוף ביחס שבין מקצועות המכונים "כלליים" למקצועות המכונים "יהודיים" בהוראה המכונה "הומניסטית . " המצב הנראה רצוי על דעת המנהיגות המופקדת על החינוך הוא שההוראה תהיה אחד ממרכיבי הפעילות החינוכית , שהמקצועות המכונים "ריאליסטיים" יהיו מרכיב חשוב של תפיסת הוראה הומניסטית , ואילו המקצועות היהודיים יהיו מוקד מגבש

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help