sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בין שתי התכליות . מי שיעדיף את פיתוח האישיות , יתנה על ידה את מידת ההכנה לתפקוד חברתי מוצלח , ולהפך . כי מסתבר שרק עד גבול מסוים אפשר לראות חפיפה בין פיתוח אישיות יצירתית והכנה תפקודית . כאשר מגיעים לשלב שבו נבחנת היעילות , שהיא תנאי הן ליצירה והן לתפקוד נאות , נדרשת התמחות , והתמחות בכיוון אחד גורמת ויתור על שלמות בכיוון השני . ואז תעלה גם השאלה הנזכרת לעיל : מה ישפיע על בחירתו של היחיד בין הברירות הללו ? החינוך המסורתי עמד על קנה המידה של הנראה טוב ונאות לציבור כולו , ונטה , כאמור , לכפות את מסקנותיו על היחידים , על ידי הבניה של מסלולי חינוך מחייבים , ואילו החינוך החדש , היוצא מנקודת המוצא של היחיד , כשרונותיו , נטיותיו ורציותיו ומוסיף על כך את ההשקפה המדינית חוקתית שלפיה זכאי כל יחיד ל"הזדמנויות" שוות , נותן עדיפות לפיתוח האישיות האינדיבידואלית . לשם כך שוקדים מוסדות החינוך על תוכניות ומסלולי חינוך המאפשרים בחירה חופשית וסיפוק מירב המשאלות השונות שיחידים עשויים להעדיפן , אבל התכלית השנייה אינה נעלמת . היא מציגה את עצמה בשורה של "אילוצים" הפועלים דרך ההתנהגות החברתית הכללית על כל חניך . על ידי כך לא ניתן למנוע שהתוצאה תהיה שרוב החניכים יעדיפו מה שנראה כ"אילוץ , " או יותר נכון מה שצופן בחובו את הסיכוי להצלחה " חיצונית" מירבית . המתחנכים , או הוריהם , יצפו להכשרה תפקודית יוקרתית ויראו בה את פיתוח אישיותם , אמנם בלי שתהיה התאמה בין מה שנראה מבטיח ורב סיכויים לכל יחיד לבין מה שנחוץ לחברה בכלל . הכל ירצו מקצוע יוקרתי , אף על פי שצרכיה הממשיים של החברה הם מגוונים ומדורגים . כיצד אפשר יהיה , אפוא , לצאת ידי חובת בחירתם החופשית של כל היחידים יחד עם חובת ההתאמה לצרכים של החברה ? הפתרון המתגבש בדיעבד הוא : קביעה פורמלית של הישג לימודי מסוים שהציבור מסכים לראות בו עדות של הכנה תפקודית לצרכי החברה . כל יחיד שעבר את התהליך החינוכי , נבחן וקיבל תעודה , ייחשב כמי שקיבל הכנה לתפקודים חברתיים מסוימים , אף על פי שספק רב אם לפנינו הרבה יותר מפיקציה נוחה , המעניקה ליחידים הרבים הרגשה מדומה של שוויון ותביעה חזקה של זכויות . כלומר , התעודה נתפסת יותר כשטר התחייבות של הציבור הממוסד כלפי היחיד שהשקיע כך וכך שנות לימוד מאשר עדות מהימנה על היות היחיד מוכן לתפקידים הדרושים לחברה , ולאלה שיהיה עליו למלא בדיעבד , לרוב בניגוד לציפיותיו הראשונות .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help