sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אחידות של התנהגות , השכלה ומיומנויות שביטאו את הצרכים החיוניים בעיני מנהיגות סמכותית ופטרונית . בניגוד לתביעות נורמטיביות נוקשות אלה , החלות על כל יחיד במעמדו , העלה החינוך החדש את התביעה להתחשבות מירבית ביחיד , בנטיותיו וכשרונותיו ובבחירתו החופשית . האדם הצעיר צריך לבחור במה שמעניין אותו מבחינת הלימוד והמיומנות והוא שצריך להחליט על מסלול קידומו בעבודה ובחברה . לשם כך יש לעודד בו את הרצון לפעילות יוצרת ולסייע לו ללכת בדרך שבחר בה . פיתוח העצמיות של כל יחיד , זו כמדומה תמצית החדש בחינוך . כמובן צריך היה להניח שהעדפה זו איננה סותרת את התכלית השנייה . ההכנה לחיים . הרי בכלל רצונותיו של הפרט גם הרצון להצליח ולזכות לקיום של רווחה ושל הוקרה . במידה מסוימת של אופטימיות הדרושה למחנכים היה צריך לקוות , כי בחברה חופשית בעלת תרבות עשירה , הנענית לכל משאלות האדם ולכל חידושי משאלותיו , יוכל כל יחיד למצוא את המשבצת המתאימה לנטיותיו , לכשרונותיו ולבחירותיו . כלומר , צריך היה לקוות שפיתוח יצירתי וחופשי של העצמיות האישית הוא גם ההכנה המעולה ביותר לחיים מבחינת התפקוד החברתי הכלכלי מדיני . מן הבחינה התיאורטית אין , כמדומה , דופי בשיקול דעת וציפיות אלה . יכולת תפקוד בחברה המתבטאת במיומנויות ובידע היא יכולת יצירתית , ופיתוח האישיות מהווה תנאי לתפקוד יעיל ותכליתי . אולם בכל זאת מתעוררת השאלה r מה יהיו הגורמים שישפיעו למעשה על בחירותיו של אדם צעיר , שהצלחתו כפרט מוצגת לפניו כמטרה בלעדית ? האמנם יתן עדיפות ראשונה לאפשרויות התפקוד הנראות חיוניות מבחינת הציבור ? והאמנם יתן עדיפות ראשונה לאפשרויות התפקוד הממצות את כשרונותיו היצירתיים כפרט ? האם יוכל לעמוד בפני כוח הפיתוי מזה והלחץ החברתי מזה , של מה שנראה כעדיף מבחינת ההצלחה החיצונית המתבטאת במקצוע יוקרה , שכל מי שיכול מתחרה על השגתו ? בדיעבד למדים אנו מן הניסיון שנוצרת מתיחות ואפילו סתירה בין קיום שתי התכליות , וכי המאמץ להגיע להישג משביע רצון של כל אחת מהן פוגע למעשה בשנייה . הדבר יתבטא קודם כל בקושי לעבור מן ההגדרה הכללית והסתמית לתיאור מפורט של המטרות והאמצעים . איזוהי אישיות מפותחת ומה יש לעשות כדי לפתחה ? איזוהי אישיות המסוגלת לתפקד כראוי בחברה , ומה יש לעשות כדי להכשירה ? נקל להיווכח שהתשובות תשתנינה לא רק כתוצאה מהבדלים בין מחנכים , או מהבדלים ברקע התרבותי שלהם ובנסיבות עבודתם , אלא בראש ובראשונה כתוצאה מן ההעדפה הקודמת

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help