sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

פרק ראשון : מהות החינוךההומניסטי יהודי כותרת הפרק המוקדש לעקרונות תפיסת החינוך המוצעת בספר זה מורכבת משלוש מילים שהיו להן , לפני שניים שלושה דורות , משמעויות מוגדרות וברורות כל צרכן . אבל בזמננו כל אחת מהן היא נושא לוויכוח גם מבחינת המשמעות וגם מבחינת הערך . מהו חינוך ? והאם ראוי לחנך ? מהו הומניזם ? והאם ראוי לחנך על הומניזם ? ומהי יהדות ? והאם ולשם מה ראוי להוסיף ולחנך ליהדות ? דומה , אפוא , כי יומרה רבה היא לדון בכל הסוגיות המורכבות הללו בכפיפה אחת , אולם כאשר דנים במהות החינוך תוך כדי עשייה שאץ לנו רשות לחדול ממנה , מתוך שאיפה לשפר אותה ככל האפשר , יש לכך צידוק . פעולת החינוך נמשכת גם כאשר גדריה וחיוביה אינם מוסכמים , והומניזם ויהדות , יהיו משמעותם וערכם שנויים במחלוקת ככל שיהיו , עדיין הם מכלולי התכנים שרוב הציבור רוצה להקנות לדור הבא . מבחינה מתודית מאפשרת לנו הנחה זו להיכנס לגופו של דיון בבעייתיות של החינוך ההומניסטי היהודי , תוך הישענות על המגמות הקיימות , בלי להציע לכתחילה הגדרות חדשות . ההגדרות תעלינה מתוך הריון הביקורתי השואף לתקן , ואז יתברר כי כל שלוש המילים הללו אינן מתפרשות כל אחת בפני עצמה , אלא בצירופן דווקא . מקור הבעייתיות בחינוך ההומניסטי היהודי בארצנו הוא הניגוד שנתהווה בין שתי תכליות הקשורות זו בזו ומשלימות זו את זו שנקבעו לחינוך המודרני . הראשונה היא : לפתח את אישיותו של האדם הצעיר בהתאם לכשרונות ולנטיות המיוחדות לו , כדי דרגה של בגרות , במשמע של יכולת להגיע לידי הבעה עצמית יצירתית בכל הספירות של פעולתו כאדם , דהיינו : ביחסים בין אישיים , בעבודה , בלמידה , ביצירה או בהנאה מיצירה אמנותית . התכלית השנייה היא : להכין את האדם הצעיר לחיים כדי דרגה של בגרות , במשמע של יכולת להסתגל לתנאי הקיום בסביבתו החברתית ולהפיק ממנה גם רמת חיים וגם כבוד ומעמד . מייסדי החינוך המודרני קיבלו על עצמם את שתי התכליות הללו , אולם נקודת המוצא שלהם הייתה התכלית הראשונה . וזאת בניגוד לחינוך המסורתי הישן , שלפי טענת מליצי החינוך החדש כפה על היחידים נורמות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help