sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הסולידרי , החותר ל"אינטגרציה" חברתית לאומית , באתוס אינדיבידואליסטי , תחרותי ותוקפני . זהו המקור להחמרת בעיית "החינוך לערכים" ולהתפוררות הזהות החברתית תרבותית הקיבוצית והאישית הן בחברה הישראלית והן בבית הספר . מצד אחד הטילו עליו את התפקיד להתמודד עם התוצאות השליליות של המדיניות החברתית , ומצד שני שללו ממנו את הכלים החינוכיים הנחוצים לצורך זה , מפני שבעיקר הטילו עליו את מתן שירותי ההוראה להגשמת אותה מדיניות . אין להתפלא איפוא על תודעת המשבר הפושטת בחברה הישראלית כולה , ובעיקר בציבור המורים . כיום מוטלת בספק יכולתו של בית הספר להמשיך למלא את תפקידיו , יוגדרו כאשר יוגדרו . גם התהודה שעורר דו"ח ועדת שנהר מלמדת על התרחבות ההרגשה שנדרשת רי אוריינטציה דחופה , שתתבטא במעשים . הרגשת הדחיפות היא שעוררה אותי לקבץ את פרקי הגותי כסוגיות החינוך ולהביאם בפני ציבור המתעניינים בהן - בראש וראשונה המורים , המחנכים וההורים , שבעיית החינוך התרבותי של ילדיהם מדאיגה אותם - כמשנה סדורה . תקוותי שתהיה זו תרומה מועילה ליישום המלצות "ועדת שנהר . " כאמור , הדברים נכתבו כמסות עיוניות בתגובה על שאלות שעלו על סדר היום החינוכי במדינת ישראל , בהקשרים ובזמנים שונים והן נדפסו כל אחת בפני עצמה . לשם פרסומן במקובץ ערכתי וחיברתי אותן זו אל זו כפרקים הממשיכים רצף עיוני , אולם מובן מאליו שאי אפשר היה למנוע כמה מעברים לא רציפים מנושא לנושא ובייחוד כמה חזרות על נושאים ששבתי לדון בהם מזוויות הסתכלות שונות בכמה פרקים . ניתן היה להשמיט חלק מן החזרות אולם אי אפשר היה להשמיט את כולן , ראשית מפני שהדבר היה קוטע את רציפות הדיון בנושאים המיוחדים לכל פרק , ושנית מפני שהעיון באותם נושאים בהקשרים שונים העלה היבטים חדשים , חשובים לגופו של עניין , שלא ראוי היה לדעתי לוותר עליהם . מכל מקום , קורא שלא ימצא עניין בחזרות אלה יוכל לאתרן בנקל ולדלג עליהן . להלן המקורות שבהם ראו פרקי הספר אור לראשונה : פרק ראשון : "חינוך הומניסטי יהודי . " "כרם" ירושלים , . 1981 פרק שני : "מבני הדעת של המקצועות וגישה אחדותית בתכנון לימודים . " עורך משה זילברשטיין , משרד החינוך והתרבות , ירושלים , תשנ"א . פרק שלישי : מאמר בשם "אומה ותורותיה , " "כיוונים , " חוברת מס . , ( 39 ) 2

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help