sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה ספר זה מסכם התמודדות רבת שנים עם בעיות החינוך היהודי הומניסטי בבית הספר הממלכתי הכללי במדינת ישראל . ראשיתה בעשור הראשון למדינה , שבו התגבשו השקפת העולם , תוכנית הלימודים ודרכי ההוראה של "החינוך הממלכתי הכללי , " ובו התחילה ההתלבטות הנמשכת עד היום בבעיית "התודעה היהודית , " "הזהות היהודית ציונית" ו"החינוך לערכים . " מאז השתתפתי בקביעות במסגרות שונות שהקים משרד החינוך והתרבות כדי לבחון ולעדכן - מדי עשור בעשור - את תוכניות הלימודים ואת דרכי ההוראה , בייחוד בנושאי יהדות , ציונות והומניסטיקה , החל מן " הועדה לתכנון החינוך בשנות השמונים" וכלה ב"ועדת שנהר , " שהמלצותיה "אומצו" על ידי משרד החינוך והתרבות אבל עדיין הן מצפות ליישומן . מעורבותי בעיצוב תוכנית הלימודים , בגיבוש דרכי ההוראה ובהוראה עצמה במוסד "כרם" לחינוך הומניסטי יהודי בירושלים , מילאה תפקיד חשוב בהתפתחות השקפותי בנושאים הנדונים בספר זה , בייחוד בסוגיות החינוך האינטגרטיבי . ההזדמנות שניתנה לי שם ליישם את ההצעות ולבחון את פירותיהן איפשרו העמקה , פיתוח ופירוט , ובעיקר שכנוע שההצעות אכן ניתנות ליישום ויש סיכוי שיהיו להן תוצאות מבורכות . בהסתכלות על דרכו של בית הספר הממלכתי במדינת ישראל מנקודת התצפית של זמננו נראה שמזמן הקמת המדינה עברה עליו מהפכה הדרגתית , תחילה זוחלת והססנית ולבסוף מהירה ונחרצת , בכיוון מנוגד לערכים וליעדים של השקפת העולם היהודית הומניסטית . אמנם הקפידו לשלם לה מס שפתיים במישור ההצהרתי : לא חסכו בהקמת ועדות ובאימוץ מסקנותיהן , וגם השקיעו בכתיבת תכניות לימודים מעולות ובהדפסתן , אולם השימוש בהן נדחק אל שולי הפעילות הבית ספרית , או הועבר למסגרות משנה חוץ בית ספריות , כגון "המכונים הציוניים" והאגודות "שרשים" ו"גשר . " בדרך זו הפך בית הספר הממלכתי בישראל ממוסד שראה את עיקר תפקידו החינוכי בחיברות התרבותי של תלמידיו , למוסד הרואה את עיקר תפקידו ההוראתי בהכנת תלמידיו לבחינות הבגרות , כדי להבטיח המשך השכלה מקצועית גבוהה ככלי להצלחה כלכלית ויוקרה חברתית . המניע היה השינוי הגורף במדיניות החברתית של מדינת ישראל שהוליך להעמקת הפערים החברתיים ולהמרת האתוס

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help