sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כלפי הרציונליזם והנאורות , ששלטו במאות השנים האחרונות שלטון בלי מצרים בפילוסופיה ובמדעים בעולם המערבי , את סימן ההיכר של האפייני ביותר והחשוב ביותר השיח הפ"מ . מ ^ מדה זאת משתמעת ממילא הפסילה של אובייקטיביות המדע , של המוסר הקנטיאני האוניברסלי , של האמת , הצדק , השוויון ו"סיפורי על" אחרים ( מטנרטיבים ) אוניברסליים . החל מהמאה ה 17 היתה אירופה עדה להתפתחותן של שתי תורות מדע מרשימות , לכאורה מנוגדות , 12 שבשילובן גרמו למהפך אינטלקטואלי דרמטי שנמשך עד למחצית השנייה של המאה ה . 20 מצד אחד הגישה האמפיריסטית והמתודולוגית הניסיונית ( פרנסיס בייקון , לוק , יום ואחרים , ( ומצד אחר הפילוסופיה הרציונליסטית ( דקרט , לייבניץ ואחרים . ( מה שקרוי הנאורות ( enlightenment ) המערב אירופית , שהגיעה לשיאה במאה ה 18 ( וולטר , קונדורסה , ריררו , לסינג ) שאבה משני מקורות אלה והיתה להשקפת עולם ששימשה מאז הנחת היסוד ( foundationalism ) לכל התנועות האינטלקטואליות באירופה ( פילוסופיה , מרע , אמנויות , בעיות חברה . ( רעיון זה של נאורות ורציונליות , של אובייקטיביות וניטרליות , נמצא בלב לבה של הביקורת הפ"מ . ראשית , מדובר בהתערעתת האובייקטיביות והאוניברסליות של המדע . כבר מראשית שנות השישים , עם הופעת ספרו של תומס קון " מבנה המהפכות המדעיות , " גובר והולך הפקפוק ברעיון שתיאוריות מדעיות מייצגות באופן אובייקטיבי וניטרלי את הטבע , את מה שקיים באמת "אי שם . " תיאוריות מדעיות הן לעולם מעשה ידי אדם , תוצרים של זמן ומקום מסוימים , של פרדיגמות מדעיות דומיננטיות , ושל נטיות סובייקטיביות של יוצריהם . ברונר , תוך הסתייגות מקיצוניות רלטיביסטית , מצביע בספרו האחרון ( 1996 ) על השינוי שחל בימינו בתפיסת המדע ממשהו אובייקטיבי לחלוטין הקיים אי שם בטבע לראייתו כתופעה אנושית היסטורית שאיננה בלתי תלויה לחלוטין בדעת המדען . שנית , הביקורת הפ"מ מתייחסת להיבט האוטופיסטי של הנאורות ,

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help