sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

על "מות המחבר . " כוונתו היתה , שכל קורא יוצר את משמעות הטקסט של עצמו , אחת היא מה הן כוונותיו של המחבר . לפיכך , משמעותו של טקסט משתנה תדיר והיא פתוחה לפרשנויות שונות . את הרעיון הזה הרחיב והקצין ךריךה במושג "רקונסטרוקציה , " דהיינו פירוק , והוא החיל אותו גם על הפילוסופיה ועל המדע , שאינם , לטענתו , אלא סגנונות ספרותיים סובייקטיביים , שאין מאחוריהם שום ידע אובייקטיבי מהימן על העולם ועל האדם . שמא לכך התכוון ךרידה במימרתו האניגמטית ש"שום דבר איננו קיים חוץ מטקסט , " לאמור , כל המשמעויות והפרשנויות האפשריות כבר כלולות בטקסט . במובן לכאורה פרדוקסלי , מה שמעודד בבירור את התפוצה והמקובלות של הפ"מ בימינו היא טרנספורמציה עמוקה בחברה , בתרבות ובחיי יום יום במערב , שהיא בעליל תולדה של התפתחות המדע , הרפואה , הטכנולוגיה , לאמור , פרי התבונה האנושית . אין ספק שאנחנו חיים היום בעידן כלכלי וחברתי חדש לחלוטין . "עולם של טלוויזיה , של קניונים , של משחקי וידאו , של דיסנילנד ... אנשים הפכו לצרכנים חסרי דעת , והלשון השלטת היא לשון האריזה והפרסומת . " המדובר במהפך בבסיס קיומה של החברה אשר , לפי הברמס , ( Habermas ) הוא שינוי היסטורי מפרדיגמה של ייצור לפרדיגמה של תקשורת . טרנספורמציה עמוקה זו בחיי יום יום משפיעה בהכרח גם על ראיית העולם . אם , למשל , אחד הרעיונות בשיח הפ"מ הוא ש"בא הקץ לאמת , " טוען בודריאר כי "אנו מופצצים כל כך בסטראוטיפים תקשורתיים , ברטוריקה פוליטית ובדימויי פרסומת , עד שאין כל אפשרות להבדיל בין אמת לשקר על אודות העולם . " יש להעיר , כי התמורות החברתיות והתרבותיות המסתמנות בימינו כהוצאה מטכנולוגיית המחשוב המתפתחת בקצב מסחרר , מעמיקות לאין שיעור את התודעה בדבר שינויים מרחיקי לכת באורח החיים היום יומי . מכל מקום , גם אם נכון הדבר שהשיח הפ"מ הנוכחי משופע ברעיונות ניהיליסטיים ואבסורדיים , וכי הוא מעורר התנגדות חריפה בחוגים אינטלקטואליים רבים , כפי שנוכחנו מדבריהם של ברמן

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help