sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לתיאור כל עיקר . ובכל זאת , החינוך הבית ספרי אינו עובד בלעדיו . כדי שתהיה לבית הספר משמעות , צריכים הילדים , הוריהם ומוריהם , שיהיה להם אל לשרת אותו , או , עדיף , אלים אחדים ; אחרת , בית הספר חסר טעם ותכלית . מכתם מפורסם משל ניטשה עשוי להיות ממין העניין : "מי שיש לו מה לחיות למענו יכול לשאת כמעט כל איך " . הדבר נכון לגבי למידה בה במידה שהוא נכון לגבי החיים . במילים פשוטות , הדרך הבטוחה ביותר להביא לקצו של החינוך הבית ספרי היא להניחו ללא מטרה . ב"אל לשרת אותו , " איני מתכוון בהכרח ל האל , לאלוהים , שלפי הנאמר ברא את העולם ושציווייו המוסריים כפי שהם מובאים בכתבי הקודש נתנו לרבים רבים סיבה לחיות , וחשוב יותר לענייננו , סיבה ללמוד . בעולם המערבי , החל מן המאה השלוש עשרה ובמשך חמש מאות שנה אחר כך , היווה אל זה הצדקה מספקת להקמת מוסדות לימוד , החל מבתי ספר יסודיים , שבהם לימדו ילדים לקרוא בכתבי הקודש , ועד לאוניברסיטאות גדולות שהכשירו פרחי כמורה . גם כיום עדיין קיימים במערב כמה בתי ספר , רובם בעולם המוסלמי , שתכליתם המרכזית היא לעבוד את האל ולהללו . בכל מקום שכאלה הם פני הדברים , לא קיימת " בעיית חינוך" ובוודאי לא "משבר חינוך . " עשויות להתגלע מחלוקות באשר למקצועות הלימוד שייטיבו להקנות אדיקות , ציות ואמונה ; ייתכן שיהיו תלמידים ספקנים ואפילו מורים חסרי אמונה . אולם לוז השדרה של אותם בתי ספר הוא רעיון רוחני טרנסצנדנטי הנותן ללמידה תכלית ברורה ומובהקת . הן הספקנים והן חסרי האמונה יודעים מדוע הם שם , מה עליהם ללמוד ומדוע הם מתנגדים לכך . אחדים מהם יודעים גם מדוע עליהם לעזוב . לפני שנים אחדות נקלעתי לשיחה עצובה עם מרצה לפילוסופיה , חריף ואהוד , איש מכללת פרינקיפיה ( Principia ) שבאלסה , ( Eisah ) אילינוי . פרינקיפיה היתה , ולמיטב ידיעתי עודנה , המכון היחיד ללימודים גבוהים של "כנסיית המדע הנוצרי . " הוא אמר לי שהשנים בפרינקיפיה היו המאושרות בחייו , אך הוא גם חיפש ומצא משרה באוניברסיטה חילונית מפני שלא האמין עוד בעיקרי המדע הנוצרי . הקורסים שלימד , יש לומר , לא כללו דיונים באותם עיקרים , שלא לומר הוראה שלהם . איש מלבדו לא היה אמור לדעת על ספקותיו . אולם הוא לא האמין עוד בייעודו של המוסד , וכל קורס , בלי קשר לתוכנו הספציפי , היה חדור ברוחו של נרטיב

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help