sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > קץ החינוך > הקדמה

Page:7

שאינן נובעות מן העולם או משקפות אותו . האתגר של החינוך כיום , האתגר שקץ החינוך מציב לנו , הוא להמציא לחינוך הבית ספרי נרטיבים , שלמרות חולשתם המטאפיסית , יהיה בהם די כוח לספק מטרה והנעה ראויות ללמידה בבית הספר . * כדי לדייק יותר בזיהוי התפנית שחלה בהגותו החינוכית של פוסטמן נחזור ל"נוסחת החינוך" של פנסטרמכר וסולטיס . בעלי "הנוסחה" טוענים כי ניתן לחלק את הגישות השונות לחינוך לשלוש גישות עיקריות . לכל גישה מטרה אופיינית , המגובשת לכלל דימוי של "האדם המחונך" או " הבוגר הרצוי , " ואשר הצבתה ב"נוסחה" משנה את מעמדם של הגורמים האחרים . הגישות הן : הגישה המוציאה אל הפועל , הגישה התרפיסטית והגישה המשחררת . בגישה הראשונה המורה ניצב במרכז , ועל ההוראה להוציא אל הפועל טכניקות ומטלות שיבטיחו למידה ; בשנייה , התלמיד נמצא במרכז , ועל ההוראה לתמוך במימוש העצמי שלו ; בשלישית , התכנים נמצאים במרכז , ועל ההוראה להציע ללומדים תכנים משמעותיים היכולים לשחרר אותם ממוגבלותם . גם פוסטמן "המוקדם" וגם פוסטמן " המאוחר" ביקשו להביס את הגישה הראשונה , גישת ההוצאה אל הפועל . אך בעוד שפוסטמן "המוקדם" ביקש להשיג זאת באמצעות הגישה השנייה — התרפיסטית , פוסטמן "המאוחר" מבקש להשיג זאת גם באמצעות הגישה השלישית — המשחררת . את גישתו של פוסטמן בקץ החינוך אפשר לתאר כסינתזה דיאלקטית בין שתי הגישות , התרפיסטית והמשחררת ; מימוש עצמי זקוק לנרטיב עשיר החורג מגבולות הנרטיב הדל של המימוש העצמי — לנרטיבים דוגמת אלה המוצעים בספר שלפנינו . בין שני הספרים פרסם פוסטמן את ספרו חינוך כפעילות משמרת , ( as a Conserving Activity , Delacorte Press , New York , 1979 Teaching ) שבו פיתח "השקפה תרמוסטטית" על תפקיד החינוך : תפקיד החינוך הוא לאזן — "לצנן" מגמות תרבותיות שליליות הרווחות בזמן נתון , ו"לחמם" מגמות חיוביות שנדחקו בלחץ הזמן . פוסטמן של ספר זה הוא משמר , לא שמרן . המבקש להציל את החברה מהתמכרותה לשפע המידע הסתמי הזורם אליה מאמצעי התקשורת , בעיקר מהטלוויזיה . הספר שלפנינו , קץ החינוך , גם הוא ספר "תרמוסטטי" — הוא מבקש להציל את החינוך מהרדידות התועלתנית של הנרטיב המנחה אותו .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help