sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

לעושר הרב של כתבי יד וקטעי גניזה העומד לרשות הרבים , והמחויבות לעבודת תשתית פילולוגית ( בנוסף לבדיקה הספרותית ) הקודמת לכל נסיון להסיק מן המקור מסקנות היסטוריות , הופכת לשלב מחקרי המובן מאליו . גם להתקדמות זו ימצא הקורא דוגמאות במאמרים בקובץ זה . תגליות ארכיאולוגיות שנחשפו במרוצת עשרות השנים האחרונות , תרמו תרומה מכרעת דווקא לחקר תקופת המשנה והתלמוד , תקופה שבה חסרה , כאמור , ספרות היסטוריוגרפית יהודית בת התקופה ; והדוגמה המובהקת לכך הם הממצאים מימי מלחמת בר כוכבא . ממצאים אלה סיפקו מידע ראשוני לגבי מוקדי המרד , מהלכו ומנהיגו , שלא יכולנו לדלות משום מקור ספרותי שבידינו ; והרי אפילו את שמו של מנהיג המרד לא ידענו כבטחון עד לגילוי אגרותיו ! הממצאים הללו שימשו גם אישור , כי אכן נמצא גם בספרות חז"ל ( וכן בעדויות הספרותיות הלא יהודיות ) הדים למציאות קונקרטית , ולא רק דימויים ספרותיים נטולי כל יסוד ריאלי היסטורי . מבחינה זאת , מהוות התגליות הללו ( וכן , למשל , גילוים של בתי הכנסת המרובים מתקופת התלמוד ) מרכיב מכריע גם בקביעת גישתנו ודרכי פעולתנו בחקר התקופה והשימוש בספרות חז"ל לצורכי מטרה זו . כל זה מביא אותנו להעיר בקצרה על מקומו המיוחד ותרומתו הייחודית של ש' ספראי בחקר התקופה הנדונה . ספראי ניצב כמעין גשר וחוליה מקשרת בין חשובי החוקרים ( המעטים במספר ) שהתמסרו בדורות הקודמים לחשיפת דמותה של החברה היהודית בשלהי הבית השני ותקופת התלמוד ( במיוחד יש להזכיר את אברהם ביכלר , וכן את מורו ורבו של ספראי , גדליהו אלון , ( לבין הדור החדש — חבריו ותלמידיו המרובים — המביאים אל שדה המחקר גישות חדשות ודרכי חקירה מקוריות , תוך כדי ניצול הכלים החדשים שהועמדו לרשותם רק בשנים האחרונות . מצד אחד מגלם ספראי באישיותו ובבקיאותו בספרות חז"ל על כל מרכיביה את דמות התלמיד החכם . אולם את המטען העצום שהביא עמו מבית המדרש , הוא השכיל להעביר תחת שבט ביקורת מדעית קפדנית , ופירות הבדיקה המחודשת הזאת שימשו עבורו אבני יסוד להעמדת תמונה בהירה ומאירת עיניים של פני החברה היהודית בשלהי ימי הבית השני ובתקופת המשנה והתלמוד . ניתן גם לראות במחקרו מעין גשר ומעבר מתיאור תולדות ישראל בימי הבית , תחום בו החל את פעילותו המדעית , אל חקר תולדות האומה היהודית ודרכי התפתחותה לאחר החורבן . כשם שרק בני דור החורבן חשו על בשרם את האסון הכבד שהביאה המלחמה ברומאים , וחוו באופן בלתי אמצעי את המשבר הדתי רוחני שניחת עליהם בעקבות כשלון המרד וחורבן ירושלים והמקדש , כך דומה כי רק מי שחקר בראשית דרכו את חיי היהודים בימי המקדש , על כל גילוייהם הדתיים והחברתיים , רק הוא כשיר לגשת גם לבחינת משמעות החורבן וההישג הגדול 12 ראה , למשל , מאמריהם של מ' הירשמן , ד' שפרבר , י' פליקס ומ '' ב לתר . 13 דוגמה להתאמתם ושיבוצם של ממצאי בר כוכבא אל תוך התמונה העולה מספרות חז"ל ימצא הקורא במאמרו של א' אופנהיימר בקובץ זה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help