sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

היהודית כולה , כך ראוי לשאול לגבי כל אחת משאר היצירות הספרותיות ה'חיצוניות' מימי הבית השני . שאלות אלה מהוות , כמובן , רק חלק מן הקשיים הניצבים בפני חוקרי תולדות היהודים והיהדות בימי הבית השני ; ואילו המבקשים לעמוד על תולדות ישראל בימי המשנה והתלמוד נאלצים להתמודד עם מערכת סבוכה עוד יותר של בעיות , והגדולה שבהן היא ללא ספק העדר כל יצירה היסטוריוגרפית עתיקה המתארת את תולדות ישראל לאחר החורבן , מעין המשך לכתבי יוסף בן מתתיהו . מכאן ואילך 'יוסף איננו , ' ודי להשוות בין ידיעותינו על מהלכן של שתי המרידות היהודיות הגדולות נגד הקיסרות הרומית — מלחמת החורבן ומרד בר כוכבא — כדי ללמדנו עד כמה אנו מגששים בערפל בכל הקשור להעמדת מסגרת כרונולוגית רצופה ואמינה של המאורעות מלאחר חורבן הבית השני , וליתר דיוק — מן המקום בו נעצרת הרצאתו של יוספוס . כמקור עיקרי ניצבת לנו כאן בתמורה ספרות חז"ל , על כל מרכיביה וגווניה . ואולם כבר העירו רבים על הקשיים הרבים הכרוכים בכל נסיון להפיק מידע היסטורי מהימן ומדויק מדבריהם של חז"ל . הם לא כללו בדבריהם אלא את הנושאים שהיה להם עניין להעלותם , אם בתחום ההלכה ואם בתחום האגדה . כלומר , עלינו להזהר מלהסיק מסקנות על סמך מה שחז"ל לא הזכירו , מתוך מודעות לאופי האסוציאטיבי והאנקדוטאלי של ספרות חז"ל . יתירה מזו , אין לחפש אצל חז"ל — גם באותם נושאים שכן נידונו אצלם — גישה היסטורית מדעית , שמטרתה לשמר עבור הדורות הבאים מידע על 'מה שבאמת קרה . ' אף באותם מקומות בהם נדמה שחכמים משיחים לפי תומם על מציאות ריאלית וקונקרטית , יש תמיד להרהר אם אין לפנינו מסגרת ספרותית ריטורית המשמשת להעברת מסרים דתיים ומוסריים , ואין כאן אלא 'מציאות' המשועבדת למטרות נעלות אחרות . ועל כל אלה יש לחשוש תמיד מפני שיבושים בתהליך מסירתם של דברי חכמים עד לעריכתם הספרותית , דבר שנתרחש לעתים דורות רבים לאחר השמעתם לראשונה ; וכן עלינו להזהר מפני טעויות , השמטות או הוספות לאורך שרשרת המסירה של הדברים בכתבי היד ובדפוסים השונים . והנה , דומה כי הדורות האחרונים של חוקרי תקופת בית שני והתלמוד קידמו ושיכללו תחום זה של החקירה ההיסטורית היהודית כפי שלא זכו לעשות קודמיהם , כאשר מחד גיסא הם ערים למכשולים שמנינו ומבקשים להזהר מפניהם , ומאידך גיסא מנצלים לראשונה ובצורה מתוחכמת את מקורות המידע החדשים שנתגלו רק לאחרונה , הן בתחום המימצא החומרי ארכיאולוגי והן בכל הנוגע לגילוין ופרסומן של עדויות 5 ראה : מ '' ד הר , 'תפיסת ההיסטוריה אצל חז"ל , ' דברי הקונגרס העולמי הששי למדעי היהדות , ג , ירושלים תשל '' ז , עמ' . 142-129 6 לעניין זה ראה : י' פרנקל , 'שאלות הרמנוטיות בחקר סיפור האגדה , ' תרביץ , מז ( תשל"ח , ( עמ' ; 172-139 הנ"ל , דרכי האגדה והמדרש , א , גבעתיים , 1991 עמ' . 285-235 מסקנתו בכל מחקריו היא , ש'ההיסטוריון של תקופת התלמוד אינו יכול להתחיל להשתמש בסיפורי האגדה עד שחוקר הספרות לא סיים את מלאכת הניתוח הספרותי ; ' אלא שלטענתו , 'ההיסטוריונים אינם מוכנים להשתעבד למתכון זה' ( הנ"ל , מחקר סיפור האגדה ; מבט לעתיד לבוא , ' מדעי היהדות , 30 ( תש"ן , ( עמ' 7 . 25 וראה דבריו של א"ש רוזנטל , 'המורה , PAAJR , 31 ( 1963 ) , ' עמ' טו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help