sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

של הנצרות , כולל סיפורי הברית החדשה , ללא נסיון לשבצם אל תוך המציאות היהודית הריאלית והרוחנית של אותם הימים . כך או כך , כתיבת חיבור בשם Jewish People in the Ageof Jesus Christ Historyof the עשויה ללמד לא רק על חשיבות התקופה בעיני הכותב , אלא גם לשפוך אור על סדר יומו בבחירת הנושאים שעליהם ביקש להעיר , ועל הקווים שהינחו אותו בקביעת עיקר וטפל במהלך חיבורו . זאת ועוד , ריבוי המקורות , המבטיח כל כך במבט ראשון , נמצא בסופו של דבר עשיר רק לגבי תחומים מסוימים , ובשאלות רבות ומרכזיות הנוגעות לאופיה של החברה היהודית עדיין רב הפרוץ על העומד . כמובן , אלמלא חיבוריו של יוסף בן מתתיהו , לא היה בידינו תיאור רצוף של מאורעות התקופה , אשר אל תוכו ניתן לשבץ פירורי ידיעות ומסורות ואף ממצאים חומריים . ובכל זאת , אין להתעלם לא רק ממגמתיותו שליוספוס וכן ממגמתיות הסופרים ששימשו לו כמקורות מידע לגבי פרקים חשובים מאוד של התקופה , אלא גם אין לשכוח שהרצאתו מכוונת בראש וראשונה למאבקים הפוליטיים ה'גדולים' ולעשייה המדינית של מנהיגי האומה . כל זאת רשם יוספוס ללא התייחסות מעמיקה ומפורטת להתרחשויות הפנימיות שבקרב הציבור היהודי ולחיי היום יום של האומה , מציאות שקבעה את דמותה לא פחות מאשר האירועים שנתרחשו מעל גבי הבמה הפוליטית הרחבה . יתירה מזו , גם יצירתו של יוסיפוס וגם מרבית היצירה היהודית בארץ ישראל מראשית ימי הבית השני ועד החורבן , והמצויה בידינו , וכן היצירה היהודית הלניסטית שמקורה בתפוצות — כל אלה שרדו והגיעו לידינו רק בזכות העניין שגילו בהן הכנסיות הנוצריות השונות . הקורא בדברי אוסביוס , בשעה שהלה מתייחס לדברי יוסף בן מתתיהו , חש בעליל כיצד דברי ההיסטוריון היהודי על החורבן שימשו בידי איש הדת הנוצרי כחלק ממסכת תיאולוגית רחבה , שבקשה לבסס את צדקת הכנסייה בראשית דרכה . אפשר כמובן גם להרהר , מה ראו הכנסיות השונות לשמר דווקא את היצירות שהגיעו לידינו כחלק מן האפוקריפה והפסוידאפיגרפה י שהרי הדעת נותנת , כי חיבורים רבים אחרים נמצאו בידי יהודים בימי בית שני , אלא שמשום מה לא ניכר בהם מסר שהצדיק את שימורם בידי הכנסייה עד כדי קנוניזציה , ולו רק באופן מסויג בחלק מן הכנסיות . נמצינו למדים , כי לא זו בלבד שחלק ניכר מן הכתיבה ההיסטורית עד לדורות האחרונים , המבקשת לתאר את ימי הבית השני , בא מפרי עטם של חוקרים לא יהודים , אלא אף זו — חלק נכבד מהמקורות שעליו הסתמכו חוקרים אלה , לא נשתמר ולא שרד בידי יהודים , אלא דווקא בידי זולתם . חלק אחר מן היצירה היהודית — הספרות שמקומראן — נתגלה באקראי , וכשם שניתן לשאול לגבי קורפוס אחרון זה , עד כמה הוא באמת מייצג דעות והלכי רוח שרווחו בקרב יותר מחלקים מזעריים של החברה 3 ראה : אוסביוס , היסטוריה כנסייתית , ב , ו , ; 8-3 שם , שם , י , ; 10-2 שם , שם , כב , 21 ואילך ( עד סוף ספר ב ;( שם , ג , ה , 7-4 ועוד . 4 ראה לעניין זה : pp . 219-230 juive de l'e ' poque du Second Temple ' , Apocrypha , Le Champ Des Apocryphes , 1 ( 1990 ) , M . D . Herr , 'Les raisons de la conservation des restes de la litte ' rature

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help