sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

תקופת מסעי הצלב ( 1291-1099 ) היא פרק מפנה בתולדות עמנו בגולה , שתחילתו גזירות תתנ"ו וסיומו הפרשה הארוכה של גירושי היהודים מארצות ומחבלים שונים של העולם הנוצרי באירופה . אולם מסגרת חיצונית זו שונה ממה שבתוכה , ולא היינו יכולים לשער תוכה זה אילו נצמדנו למאורעות הגזירות בלבד . כאילו בא שר ההיסטוריה ואיזן את אשר נעשה ונחרב בידי צר ואויב מחוץ על ידי בניין מופלא בבית ישראל פנימה , בתחום היצירה הרוחנית , שהיא במידה רבה התפתחות אוטונומית של עם ישראל . באותו פרק זמן שבו ריתקו מסעי הצלב את מעייני אירופה הנוצרית למזרח הקרוב , עמדו כוחות היצירה של קיבוצי היהודים שם בדלדולם . גאוני בבל וארץ ישראל וראשי הגולה איבדו מכוחם ומהשפעתם , על אף העובדה שהריכוזים היהודיים בסוריה , בעיראק , בצפון אפריקה ובייחוד במצרים לא נראתה בהם עדיין חולשה דמוגראפית . אולם בטרם נעלמו רישומי ההגמוניה של יהודי המזרח , כבר קמו המרכזים היהודיים צפונה מן הים התיכון , ובמקביל לכוחות היצירה הרעננים של סביבתם הנוצרית והמוסלמית , הפכו הם למרכזי היצירה הגדולים של העם . צורות הארגון , שנתייחדה בהן הגמוניה זו , ההנהגה הריכוזית סאקראלית , נעלמו והלכו . ראשי הגולה שהתייחסו לבית דויד , הנשיאים וראשי הישיבות שהמשיכו את מסורת ההנהגה של חכמי התלמוד , ושליטתם וסמכותם הוכרו בצורה זו או זו — פינו כאן מקומם לצורות ארגון אחרות , ארגון של הנהגה מקומית וארצית , הנהגה מעורבת של חכמים , מכובדים קרובי מלכות , ראשי קהל , בצד הנהגה של גדולי תורה שסמכותם נתקבלה הרחק מעבר למקום פעילותם וחדרה למקומות המרוחקים כיותר של תפוצות 9 ישראל . אילו כוחות היצירה התרבותית או עוצמת היישובים היו קנה המידה היחיד להערכתם של ריכוזי היישוב היהודי ומקומם בתמונה הכוללת של תולדות העם , היתה ארץ ישראל ויישובה נדחקים לפריפריה של ההתרחשויות הגדולות שעיצבו את דמותו של עם ישראל במאות הי"ב-הי"ג , תקופתם של מסעי הצלב . אף עושר תעודות הגניזה , המאפשר שיחזור של חיי הקהל והפרט בצפון אפריקה , סוריה ומצרים , אינו מעלה יישובי יהודים אלה למרכזים בחיי האומה . אולם תולדות עם ישראל שונות מתולדות כל עם וארץ . נדידתו של הרמב"ם והשתקעותו במצרים , השפעתו במקומו והשפעתו בכל תפוצות הגולה יוצרות פרספקטיבה חדשה , קובעות נקודות כובד חדשות , שאין להן אח ורע בהיסטוריה של עמים אחרים . זהו המימד הייחודי של תולדות עם ישראל בתפוצות העולם . ובדומה למקומם של אישים דגולים ומרכזי יצירה , מקומן של תנועות שהסעירו את עם ישראל , אף אם נגעו אלה פרק תשוב זה בתולדות היהודים במזרח התיכון נתחדש כולו במחקריו של ש"ד גויטיין . וראה : ח"ה בן ששון , תולדות עם ישראל בימי הביניים , ירושלים תשכ"ז , עמ' 47 ואילך [ להלן : בן ששון , תולדות . [

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help