sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

הן כפרק בתולדות עם ישראל בכלל והן כפרק בלתי נודע של תולדות האוכלוסיה הנכבשת של סוריה וארץ ישראל תחת שלטון הצלבנים . ואמנם כך נדון במקצת הנושא במסגרת מחקר על היאחזויות הצלבנים במזרח . לפני שנים מספר , שעה שעסקתי ב'מיעוטים' ( כלומר האוכלוסיה הכבושה , אשר היוותה ככל הנראה רוב מספרי של האוכלוסין ) במדינות הצלבנים , נעשיתי מודע יותר לצורך במחקר מונוגראפי של יהודי ארץ ישראל תחת שלטון הצלבנים , לא רק כתרומה לידע של תולדות עם ישראל , אלא גם כתרומה משמעותית לתולדות הממלכה הצלבנית וחברתה . מחוץ ומעבר לחברה הפראנקית , לעדות הנוצרים המזרחיים ולמוסלמים , חיו היהודים את חייהם בבדידות מתוך דבקות באדמת אבות . לא תנאים כלכליים ולא יתרונות חברתיים עשויים לבאר את התמד קיומו של היישוב היהודי ואת רצונו לחיות בארץ , שפרנסתו של אדם קשה בה , והקנאות הנוצרית או המוסלמית , שקירבת המקומות הקדושים עלולה היתה להציתה בנקל , הפכו את חיי היום יום בה לסכנת נפשות מתמדת . כמה מן הקהילות היהודיות שנתקיימו בתקופת הצלבנים , קרוב לוודאי שהיו מילידי הארץ , צאצאי אוכלוסיה יהודית שקדמה להשתלטות הרומית , הביזאנטית והמוסלמית על ארץ ישראל . כאלה היו , כנראה , היישובים היהודיים בגליל , שמיקומם וממילא עיסוקם החקלאי , ואף עובדת קיומם בתקופה הערבית שקדמה לצלבנים , מורים על קדמותם . קהילות אחרות נוסדו בזמן מאוחר יותר , כגון קהילת ירושלים , שלא נתחדש בה היישוב היהודי עד אחרי הכיבוש המוסלמי ששם קץ לרדיפות הביזאנטים והאפליה הנוצרית , באמצע המאה השביעית . קו אופייני בתולדות היישוב היהודי בארץ ישראל הוא הזרם המתמיד של עלייה לרגל והגירה , שהבטיח את התמדתו של היישוב ברצף הדורות . קהילות יהודיות בודדות אפשר שיעברו מן העולם מחמת רדיפות והתרוששות , אלא שכעבור דור או דורות אחדים היתה נוסדת במקומן קהילה חדשה על ידי התיישבותן של כמה משפחות , ואליה היו נמשכים מתיישבים חדשים , או עולי רגל שהשתקעו בארץ . אמנם כמה מקומות שנוטשו לא נתחדש עוד יישובם היהודי,- אבל הנכון לגבי יישובים בודדים אינו תופס לגבי הארץ בכללותה , מאחר שאין פרק בתולדותיה שלא היה בה יישוב יהודי . 6 י' פראוור , הצלבנים : דיוקנה של חברה קולוניאלית , ירושלים תשמ"ה , עמ 329-250 [ להלן : פראוור , דיוקנה : f ? nV ] H . W . Hazard ( eds . ) , A Historyof the Crusades , V , Madison 1985 J . Prawer , 'Social Classes in Crusader States : The "Minorities '" , K . M . Setton , N . P . Zacour & 7 . [ פראוור , מעמדות 8 . [ לא מעט נכתב על עליות בודדות , אולם עד עתה חסר מחקר מקיף של תולדות העליות לארץ ישראל לאחר תקופת התלמוד . על תקופת התלמוד ראה : ש' ספראי , העלייה לרגל בימי בית שני , ירושלים תשי"ח . סקירה כללית על העליות המאוחרות , ראה : א '' ד וילהלם , דור דור ועוליו , ירושלים . 1946

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help