sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ואכן , בהשוואת הילד למבוגר אנו מופתעים לעתים מזהות תגובותיהם , ומדברים על ,, אישיות זוטא , " כשכוונתנו לומר שהילד יודע מה חפצו , ופועל בדיוק כמונו למען תכלית מתייקת . יש שאנו מגלים שפעת הבדלים בין הילד לביןהמבוגר , למשל , במישדוק או באופן החשיבה , ואז נאמר , כי ,, הילד אינו מבוגר זוטא . " אכן שתי ההתרשמויות נכונות , לחילופין . מנקודת-ראות תיפקודית , כלומר על פי המניעים הכלליים של ההתנהגות והמחשבה , מצויים תיפקודים קבועים המשותפים לכל הגילים : בכל הרמות נובעת הפעולה מצורך כלשהו המעורר אותה , בין שהוא צורך פיזיולוגי , היפעלותי או שכלי ( במקרה זה מופיע הצורך בצורת שאלה או בעייה ) ; בכל הרמות משתדל השכל להבין או להסביר את התופעות , וכיוצא בזה . אולם , אם התיפקודים של עניין והסבר משותפים לכל השלבים בהתפתחות האדם , כלומר ,, בלתי-משתנים" כתיפקודים , הרי נכון גם כי ה ,, אינטרסים" שונים במידה ניכרת ברמות-נפש שונות , וכי ההסברים המיוחדים מופיעים בצורות שונות , הכול לפי דרגת ההתפתחות השכלית . מלבד התיפקודיס הקבועים עלינו להבחין גם במיבני-הנפש המשתנים . הניתוח של מיבנים מתפתחים אלה , או צורות-האיזון הבאות בזו אחר זו , הוא-הוא שמציין את ההבדלים , או הניגודים , שבין רמתהתנהגות אחת לשנייה , החל בהתנהגות האלמנטרית של התינוק ועד תקופת ההתבגרות . המיבנים המשתנים הם איפוא צורות-אירגון של הפעילות הנפשית בשתי צורותיה : המוטורית או השכלית מצד אחד , וההיפעלותית , מצד שני , וכן לפי שני ממדיה : האינדיבידואלי והחברתי ( הבין-אישי . ( לשם בהירות-יתר נבחין בששה שלבים

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help