sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

במציאות הרוחנית , עלינו להדגיש תחילה את ההבדל המהותי בין חיי הגוף לבין חיי הנפש . צורת האיזון הסופי , אותה משיגה הגדילה האורגאנית של הגוף , סטאטית יותר מזו שההתפתחות הנפשית נוטה כלפיה , ובעיקר — יציבה פחות ממנה , ולפיכך , עם סיומה של ההתפתחות העולה , נפתחת אבטומטית התפתחות נסגנית , המוליכה אל הזיקנה . כמה תיפקודים פסיכיים , שתלותם במצב האיברים מובהקת , עקום התפתחותם דומה : למשל , חדות הראייה מגיעה לשיאה בסמוך לאחרית הילדות , ומכאן ואילך היא פוחתת והולכת , וחוק זה חל גם על חושי-תפיסה אחרים . נהפוך הוא , התיפקודים הגבוהים של האינטליגנציה וההיפעלותיות נוטים ל ,, איזון משתנה , " אשר ככל שהוא יציב יותר , כן ישתנה יותר , ולפיכך אין סיום הגדילה של יחידים בריאי-נפש מציין את ראשית הירידה , אלא מאפשר התקדמות רוחנית , שאינה סותרת כלל את האיזון הפנימי . אנו נתאר איפוא את התקדמות הילד והמתבגר מבחינת האיזון . מבחינה זו , ההתפתחות הנפשית היא מיבנה נמשך והולד , הדומה לבנייתו של בניין רחב-ידיים , אשר כל אגף נוסף מייצב אותו , או להרכבתו של מנגנון עדין , אשר שלבי הכיוונון המדורגים מעניקים לחלקיו יותר גמישות וקלותתנועה , ככל שאיזונם נעשה יציב יותר . אולם מן הראוי לנקוט הבחנה חשובה בין שני אספקטים משלימים של תהליך-איזון זה : יש להבחין מלכתחילה בין מיבני-הנפש המשתנים , הקובעים את צורות האיזון , או את מצבי-האיזון הרצופים , לבין תיפקוד קבוע מסויים , המבטיח את המעבר של מצב כלשהו לשלבו הבא .

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help