sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:337

פרק שלושה עשר מטבעות ירושלים בימי בית אמיה ובית עבאס יעקב משורר החל בשנת 634 לספירה כבשו המוסלמים את המרכזים החשובים בארץ ישראל ובסוריה . השינויים שבאו בעקבות הכיבוש היו הדרגתיים , והאופי הדימוגראפי או התרבותי של תושבי האזורים הנכבשים לא השתנה מייד ובאופן דראמאטי . השפה הערבית נכנסה לשימוש רק בשלבים מאוחרים של תקופת הכיבוש , ובוודאי לא בדור הראשון . תושבי המזרח המשיכו לדבר יוונית , ואף האדמיניסטראציה בראשית השלטון המוסלמי המשיכה להתנהל בשפה זו . המטבעות הראשונים בתקופת הכיבוש , אף הם אינם נושאים עדיין אופי ערבי או מוסלמי בולט . מטבעות אלה ממשיכים את המסורות הביזאנטיות המקובלות , כפי שנהגו במחצית הראשונה של המאה הד לספירה . מטבעות הקיסרים הביזאנטיים האחרונים , ובייחוד מטבעותיו של יוסטין ב' 578-565 ) לספירה , ( שימשו אב טיפוס לטביעה המוסלמית הראשונה . במרכזים חשובים ( כגון דמשק ) נטבעו חיקויים מוסלמיים למטבעות הביזאנטיים . המטבעות היו עשויים בייחוד מברונזה , אך היו גם מטבעות מזהב . תופעה מקבילה היתה בפרס , אשר אף היא נכבשה בידי המוסלמים ואף בה לא טבעו המוסלמים בתקופה הראשונה מטבעות ערביים ממש , אלא המשיכו להטביע את הדגמים הסאסאניים שמלפני תקופת הכיבוש , ועליהם כתובות פהלויות וערביות . מכיוון שבמטבעות הביזאנטיים ( כמו גם במטבעות הסאסאניים ) היו דמויות אדם ( דמויות השליטים , ( הרי שגם במטבעות הערביים נראות דמויות אלה , ולפעמים הן דומות לדמויות מזרחיות ערביות ואולי אף מייצגות את הח'ליפה . תופעות אלה של איקונוגראפיה היו נחלת ראשית התקופה המוסלמית הקדומה בלבד , ומאז שנת 700 לספירה לערך הפכו המטבעות המוסלמיים לבעלי אופי דתי מסורתי , כשדמויות אדם או חיה אסורות . התקופה המוסלמית הראשונה ( 700-634 ) הניבה קבוצה עשירה של מטבעות מעניינים למדי , המלמדים בצורה חיה וציורית על האופי המעורב של החברה , התרבות , הדת והאמנות של ראשית שלטון בית אמיה : תערובת של תרבות ביזאנטיון — מחד גיסא , ושל תרבות ערב ההולכת וחודרת — מאידך גיסא . בראשית תקופת השלטון המוסלמי עדיין היתה ירושלים מרכז עירוני חשוב , הואיל והיתה המשך לעיר הגדולה והחשובה של התקופה הביזאנטית , ובמשך כמאה שנים טבעה שפע של מטבעות , גם לפני תקופת הריפורמה וגם לאחריה . בתקופת שלטון בית עבאס חדלה מיטבעת ירושלים להנפיק מטבעות בשפע . ידועים מטבעות בודדים בלבד , כולם משנת 217 להג'רה , דהיינו משנת 832 לספירה , והחידוש שבהם הוא שירושלים נקראת בהם לראשונה בשמה הערבי אלקךס . מכאן ואילך שוב אין בידינו מטבעות ממיטבעת

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help