sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:330

של דר — אם הפנינה — המגיעות לכדי גודל של ביצה . פנים הקשת , האינטךדוס , מעוטר בדגמים הלקוחים אף הם מעולם הצומח . דגמים אלה נראים כאילו נלקחו או הועתקו מרצפות פסיפס ביזאנטיות , ומן המפוארות שבהן . כמעט בכל פרט בולטת הזהות הביזאנטית קלאסית , עם הנאמנות הנאטוראליסטית המובהקת . פסיפסים נשתמרו אף במערכת קשתות המעגל , אך על צדן החיצון בלבד , כלומר , על גבי מערכת הקשתות הפונה לעבר מתומן הביניים . הנושא השולט לכל אורך מערכת הקשתות , במספר ואריאציות , הנו מערכת שרידים , החוזרים במספר פיתולים , בקבוצות סימטריות . איכותם של פסיפסים אלה אינה זהה , ולצד קטעים המעידים על רמת ביצוע אמנותית גבוהה , ישנם גם חלקים המשקפים טיפול מאוחר , הפוגם באיכות המקורית של הפסיפס . בכל פנים הקשתות ובצדן האחורי , זה הפונה למרכז , אל עבר הסלע , אבדו הפסיפסים . ציפויי השיש המכסים משטחים אלה כיום , הנם כאמור עדות לשיפוץ מן התקופה הממלוכית , לאחר שיפוץ הכיפה שמעליהם . שתי הקבוצות הנותרות של הפסיפסים ערוכות האחת על פני שטח התוף שמעל למערכת הקשתות ( ראה לוחות הצבע , ( והאחרת בין שורת החלונות שמתחת לכיפה . בשני המקרים , הנושא הקישוטי השולט בפסיפסים הללו דומה מאוד : אגרטלים או אמפורות , המהווים דגם ציר , ומהם משתרגים ענפים בפיתולים חוזרים ומתמשכים . חלקו העליון של הענף המרכזי מוכתר במעין זוג תימורות דמויות כנפיים סאסאניות . עובדה מאלפת היא , שאפילו בנושא קלאסי מובהק כמו הדגם הקישוטי הזה , שסגנונו אף הוא אופייני למסורת ההלניסטית ביזאנטית , מוצאים את שילובו של האלמנט האמנותי הסאסאני . מפגש שני הזרמים , שכמותו ראינו בקבוצת הפסיפסים הראשונה ובגילופי השיש , מצוי אפוא גם כאן . מפגש זה הוא אחת מאבני היסוד של האמנות המוסלמית בראשיתה , בתקופה האמיית . בקטע של המסגרת העליונה , אשר מעל לרצועת פסיפס התוף , מצויה כתובת , עשויה פסיפס אף היא , בעלת עניין ארכיאולוגי היסטורי ואמנותי רב ביותר . זו הכתובת המציינת שיפוץ שנעשה בפסיפסים הללו בשנת 418 להג'רה , כלומר בשנת , 1027 / 8 כתקופה הפאטמית . הפסיפסים הקבועים מעל לאלה שבחוף , כלומר הפסיפסים שבין החלונות העליונים , היו בדרך הטבע הפגיעים ביותר . בכל אחת מן הפגיעות שפקדו את הכיפה ואת החלונות סבלו הפסיפסים , ולכן חלקים אלה בצורתם הנוכחית הם הרחוקים ביותר מסגנון האמנות האמיית . קרוב לוודאי שהדגמים , או ליתר דיוק נושאי העיטור , שמרו על המתכונת המקורית שלהם . אמנות המתכת שימוש מיוחד במינו נעשה בהמצאה אמנותית של שילוב מתכת בדיקוראציה ארכיטקטונית . בכיפת הסלע מצויה קבוצה נדירה של לוחות נחושת , שנוצלו בצורה מקורית לצרכים דיקוראטיביים . במתומן הביניים נמצאת קורה תומכת , מתחת למערכות הקשתות , מושחלת אל תוך כותרת ' תותבת / מעל לכותרות המונחות על גבי העמודים . קורה זו מקיפה את שמונה צלעותיו של מתומן הביניים , ומחוזקת על ידי כל אחת מן האומנות הפינתיות , שאליהן היא מגיעה ומהן היא יוצאת . לקורה זו חשיבות פונקציונאלית מובהקת , ויש לה עטיפה עשויה לוחות נחושת רקועים , הנראית היטב משני צדדיה . הדגמים המעטרים אותה יוצרים תבליט קל . בדומה למתכונת שאפיינה את

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help