sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:329

לבם של המוסלמים , שבכיפת הסלע לא הסתפקו בכיסוי הקירות הפנימיים בפסיפסים , אלא ציפו בהם אף את הקירות החיצוניים . מאחר שחומר זה של קוביות הזכוכית הנו עךין , ופסיפסי הקיר לא יכלו לעמוד כפני פגעי הזמן והטבע , הם אבדו לחלוטין . על פסיפסי הזכוכית שקישטו את החזית של כיפת הסלע אנו יודעים מן המקורות ההיסטוריים , המספרים כי עד למאה הט"ו עדיין היו חלקים מחזית המבנה מצופים בפסיפסים , אם כי הם היו פגומים . שרידים של פסיפס זכוכית מתחת לציפוי של אריחי הקרמיקה המאוחרים נתגלו בשעת שיפוצים , בסוף המאה הי"ט " . בתוך קמרון הכניסה המזרחית של כיפת הסלע מצויות עקבות פסיפסי הקיר , שעיטרו את המבנה בחוץ למן המאה הד . בכיפת הסלע מצויות , כאמור , מספר מערכות פסיפסים . ניתן לחלק אותן בעיקר בהתאם להתפרסותן על פני המבנה . למרות שבמבט ראשון נראים כל הפסיפסים כמעוטרים כדגמים צמחיים , הרי שקיימת ייחודיות של דגמים קישוטיים , שמקומם יכירם במערכת מסוימת ולא באחרת . על גבי מערכת הקשתות של מתומן הביניים מצויות שלוש קבוצות נבדלות של פסיפסים , האחת על פני מערכת הקשתות החיצונית , השנייה על צדה הפנימי של מערכת קשתות זו , והשלישית בתוך כל אחת מן הקשתות . קבוצות פסיפסים אלה הנן גם , קרוב לוודאי , הקבוצות שנשתמרו בצורה הטובה ביותר , ושנפגעו פחות מן האחרות . הקומפוזיציה של הצד החיצון של מתומן הביניים מבוססת על דגם צמחי , דמוי עץ עשיר ומורכב , הממוקם בין שתי קשתות ומתפרס לעבר העץ הבא . גם כאשר הנושא הוא פשוט לכאורה , הרי כל אחד מן הדגמים הללו נבדל במספר גדול של פרטים , מבלי שתהיה חזרה עיוורת לכל אורך המערכת המקיפה את הקשתות . הצבעוניות של הדגמים הללו מבוססת , כאמור , בעיקר על שלושת הצבעים הבסיסיים ו כחול , ירוק וזהב , ולכל אחד מן הצבעים הללו ישנו מספר גדול של גוני משנה " . אפילו הרקע הזהוב אינו אחיד , ואינו הופך למשטח זהב אטום אלא לרקע זהב עמוק . לצבעים אלה נוספים לעתים צבעים אחרים , כגון אדום , חום או אף לבן , ואף להם יש גוני משנה , אך אין הם בעלי אותו משקל , ועיקר השימוש הוא בשלושת הצבעים הנזכרים . בכל הפסיפסים הללו , שבהם הדגמים הצמחיים הנם במידה רבה דמיוניים , בולטת ההשפעה העמוקה של דגמים השאובים מן המורשת המזרחית , בעיקר מן האמנות הסאסאנית . עובדה זו משמעותית כשלעצמה , אלא שיש לזכור כי באותו מבנה מצויות קבוצות פסיפסים אחרות , שבהן בולטת דווקא המסורת הקלאסית הלניסטית ביזאנטית , כפי שנראה להלן . מעל למשטח צבעוני זה קיימת רצועה צרה , שבה נקבעה כתובת , אף היא בפסיפסי זכוכית . צבעה זהב על גבי רקע ירוק , והיא מקיפה את כל מתומן הביניים . אורכה למעלה ממאתיים מטר ( משני צדי מתומן הביניים , ( ומופיעים בה בעיקר פסוקי קראן . 4 ג ברצועה זו מצויה גם העדות ההיסטורית ארכיאולוגית הנדירה של תאריך המבנה . אף על גבי צדו הפנימי של מתומן הביניים מופיעים דגמים צמחיים שונים , בעיקר לא נאטוראליסטיים . בדגמים אלה שזור מבחר נדיר של תכשיטים , ובולטים בהם בייחוד כתרים , עטרות , רבידים , צמידים ותליונים . התכשיטים עשויים בשלל צבעים , כצבעי האבנים היקרות המשובצות בהן בדרך כלל ; הזכוכית מקנה לפסיפס ברק ונצנוץ . העושר שבתכשיטים מודגש על ידי יחידות גדולות " קרסוול , עמי ? ' ?' . 80 שם , עמי . 78 " ואן ברשם , בתוך . קרסוול , עמי 4 . 309 י ואן ברשם , עמי . 228

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help