sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:328

ודגמים צמחיים . לא הגיעו לידינו נתונים מספיקים כדי לאפשר את שחזור הדגמים במערכת שלימה יותר , או אפילו לשער לאן הם היו שייכים ( איור . ( 8 הפסיפסים ארץ ישראל ( בדומה לעבר הירדן , ללבנון , לסוריה ואף לקפריסין ) מצטיינת במסורת בת מאות בשנים של אמנות פסיפסים מרהיבה . הפסיפסים , פסיפסי רצפה , שהיו עשויים בעיקר קוביות אבן , הצטיינו תמיד בריבוי צבעיהם ובנושאיהם המגוונים . יש אפוא משום הפתעה שאי אפשר עדיין להסבירה , שזמן קצר לאחר ראשיתה של התקופה המוסלמית כמעט שנעלם השימוש בפסיפסי רצפה , ותופעה דומה מצויה אף מחוץ לארץ ישראל . מן התקופה האמיית קיימים עדיין כמה מכלולים , דוגמת ח'רבת מיניא , ח'רבת מפג'ר ורמלה , ואפשר לראות בהם את רציפות הטכניקה של פסיפסי הךצפה וגיבושה של האמנות המוסלמית . בירושלים עצמה נמצאו אמנם פסיפסי רצפה , אך לא היו בהם מרכיבים קישוטיים כלשהם . אותם שרידי רצפות פסיפס מן התקופה המוסלמית , שנתגלו בחפירותיו של ב' מזר , מעידים על שימוש בקוביות די גדולות ועל העדר כמעט מוחלט של עיטורים '" . הריצופים נעשו בלוחות שיש או אבן , ואת מקומם של פסיפסי הךצפה תפסו פסיפסי הקיר . פסיפסים אלה נעשו מזכוכית , והם מן התרומות החשובות של האמנות המוסלמית . בעקבות אמנות זו , שהתבססה כבר בתקופה הביזאנטית , ממשיכים האומנים בתקופה המוסלמית להשתמש באמצעי זה , אשר היה דיקוראטיבי ונוח במיוחד לציפוים של משטחים גדולים . עד כדי כך שבתה טכניקה זו את " י מ' בן דב , 'טכניקת הבנייה של הארמון האומאי שליד הר הכית , ' ארץ ישראל , יא ( תשל"ג ; ספרדונייבסקי , ( עמ' . 85 איור . 8 גילוף באבן ; ממצאים בחפירות סביב הר הבית , התקופה האמיית ( על פי ב' מזר ומ' בךדב )

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help