sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:327

את מקומה של טכניקה זו בין האומנויות השונות יש להבין , לפחות בכיפת הסלע , תוך בחינתם של מספר היבטים . תבליטי השיש משנים את אופיים המסורתי מעיטרר פלאסטי לאלמנט כרומאטי צבעוני . בכך הם מהווים מרכיב צבעוני נוסף במערכת מגוונת , לצדם של הפסיפסים והמתכת ( שבהם נדון בהמשך הדברים . ( תפקידם של גילופי השיש הוא אפוא בלתי נפרד מן הקומפוזיציה המפורטת , שהדיקוראציה של כיפת הסלע מצטיינת בה . המגמה הצבעונית שהם מציגים וכן מבחר הדגמים המשמשים בעיטוריהם של תבליטי השיש מבססים את שילובם של אלה במתכונת הקישרטית של כיפת הסלע . כל אחת מן הטכניקות הללו באה להשלים את האחרות , והדברים אמורים הן ברב גוניות שלהם והן בצירופי הדגמים . וכך , הלשון הקישרטית משותפת לפסיפסים , לריקועי הנחושת ולגילרפי השיש שבכיפת הסלע . בכולם שולטים הצבעים כחול , ירוק וזהב . אוספי הדגמים בגילופי השיש הם אחת הדוגמאות החשובות ביותר למפגש בין הזרמים האמנותיים של המזרח ושל המערב , כפי שחברו למזיגה חדשה כאמנות האמיית . מבחר הנושאים הקישוטיים שייך בצורה בולטת ביותר לאיור המורשת המזרחית סאסאנית , הבאה לידי ביטוי בשימוש התימורות המכונפות , דגמי ה'לבבות' הקטנים והצמחים הדמיוניים פנטאסטיים . לעומת אלה מייצגת קבוצה אחרת , שסגנונה שונה לחלוטין , מסורת מערבית קלאסית הלניסטית . זו מצטיינת ברצועות שריגי הפרחים ורדות , שבהן חיים בעוצמה רבה גם הקצביות ה'דינאמית' והגמישה של רצועות הפרחים וגם הנאטרראליזם המהולל של פרחים , פיררת וזלזלים , ולו הקטנים ביותר , בנאמנות ?? ךבית לטבע ולנושא . כדי להעריך נכונה את מקומה ותפקידה של טכניקת הקישוטים של גילופי שיש , יש לזכור שבמבנה כיפת הסלע היו לפחות חצי תריסר קבוצות שונות של גילופי שיש , והן היו מפוזרות באזורים שונים של המבנה ; לאורך הקירות הפנימיים , סביב לאומנות הפינתיות של מתומן הביניים , סביב האומנות של המעגל המרכזי , ובשתי מערכות התוף התומך את הכיפה . בכל מקרה , פיתחה כל אחת מקבוצות הלוחות את הנושא הנשמר לכל אורך החלק שלתוכו הוא השתבץ . במסגרת הדיון בגילופי השיש מן התקופה האמיית , יש לייחד מקום לסורגי השיש , ששימשו בחלונות המקוריים של כיפת הסלע . החלונות הכפולים , הקבועים כיום בחזית המבנה ובתוף , הנם מאוחרים , ונקבעו לאחר השיפוץ שעשה סלימאן המפואר במאה הט"ז . מספר חלונותיו של המבנה עם הקמתו היה , לפי כל התיאורים , זהה למצב כיום . אלא שאלה היו שונים בצורתם ובחומר שממנו נעשו . המקורות ההיסטוריים , ההקבלות הארכיאולוגיות ( דוגמת החלונות האמיים ששרדו במסגד הגדול בדמשק ) והעדויות שנחשפו תוך כדי עבודות תיקון שונות בכיפת הסלע , מוכיחים כי עם הקמתו של המבנה לא היו חלונותיו כפולים , אלא חלון אחד בלבד היה קבוע בעוביו של הקיר . חלון זה היה עשוי לוח שיש מגולף , ולדאבוננו לא השתמר אף לוח אחד . אם נשפוט לפי חלונות אמיים אחרים המוכרים לנו , הרי חלונות מקוריים אלה אופיינו בעבודת גריעה . ( a jour ) הגילוף היה מבוסס על דגם הנדסי , שיצר תשליב , ומן הדוגמאות הידועות ממבנים אחרים ניתן ללמוד , כי תשליב זה היה נתון לעתים קרובות בתוך מסגרת דמויית קשת . כך נוצר חלון שהיה למעשה qrrcri שיש . הגילופים באבן שייכים לעיטורים מונומנטאליים , ובחפירות שנעשו בסביבות הר הבית נמצאו רק שברים של גילופים אלה " . רוב השרידים מצטיינים בתבליט גבוה ומשולבים בהם דגמים הנדסיים ' " ב' מזר ומ' בן דוב , ממצאי החפירות הארכיאולוגיות ליד חומות הר הבית , ירושלים , 1973 עמ' . 48

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help