sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:323

המסגדים בסוריה ובארץ ישראל בתקופה האמיית . כנראה היה זה מגדל בעל חתך ריבועי , שהזדקר לגובה ניכר , מבלי שיחולו בו הבדלי מידות . האומנויות במרבית תחומי האמנות שבעלי המלאכה בסוריה ובארץ ישראל הצטיינו בהם בתקופה הביזאנטית והרומית , נמשך העיסוק גם כתקופה המוסלמית . השרידים שנשתמרו מצטיינים באיכות וברמה מקצועית , ולעתים קרובות מגיעים בהתפתחותם לכדי גילויים אמנותיים חדשים ומקוריים . כבר בראשית דרכה של האמנות המוסלמית , בתקופה האמיית , היו חידושים אמנותיים , והדוגמאות לכך רבות . בדרך כלל שותפים תחומי האמנות השונים כתקופה זו בעיצובו של סגנון מגובש , שאפשר לזהותו בוודאות כסגנון אמיי . כאמור , ניזונה האמנות האמיית מן המסורות האמנותיות שרווחו בארץ ישראל , כלומר האמנות ההלניסטית קלאסית ביזאנטית , אך גם לא נעדרת השפעת האמנות הקופטית . עם זאת , יש למנות את האמנות הסאסאנית , שתרומתה בולטת ביותר בתקופה האמיית , כמרכיב מכריע באמנות המוסלמית . האלמנטים הסאסאניים משקפים את ההשפעה המזרחית פרסית שבאה בעקבות כיבוש פרס על ידי המוסלמים . שיש השיש עודנו מרכיב נכבד בדיקוראציה הארכיטקטונית גם בתקופה המוסלמית . בתחום זה לא רק שהמסורת הקודמת המשיכה לשמש בתקופה האמיית , אלא שמרבית העמודים אשר שולבו במבנים של תקופה זו הנם עמודים ששרדו מן התקופה הקודמת , ונוצלו בשימוש משני . כאלה הם כל העמודים שבכיפת הסלע , שהצבתם יצרה משחק צבעים , מגתי השיש השונים שנבחרו לצורך זה . עמודים אלה לא היו בני גובה אחיד , והתאמת גובהם הושגה בעזרת בסיסים בגבהים שונים . ( באחד משלבי השיפוץ המאוחרים צופו הבסיסים הללו ב'ארגזי' שיש חדשים , וצורתם של הבסיסים אוחדה (" . אף בכיפת השלשלת מצויים עמודי שיש צבעוניים בשימוש משני . לעומת זאת , בחפירות שבדרום הר הבית התגלו בעיקר עמודי שיש בהיר . עמודים אלה נראים אמנם פחות מגוונים , אך גם הם שייכים בחלקם הגדול למבנים מתקופות קודמות . בעמוד אחד אף ניתן לראות צלב , בתבליט שעדיין עיטר את העמוד , ויש בכך ככל הנראה עדות למוצאו של העמוד מכנסייה ' . כותרות כמעט כל הכותרות השייכות למבנים שנותרו מן המאות הראשונות לשלטון המוסלמי בירושלים הנן בשימוש מ ^ זני , וממילא אין כל אפשרות לדבר על גיבושו של סגנון ארכיטקטוני חדש בתחום זה . - Further considerations per- 21 / £ . / . XXIII ( 1973 ) . M . Rosen- Ayaion . . " pp . 92-100 taming to the Umayyad An קרסוול , תמונה . 28 י עמוד דומה נמצא אף בח'רבת מפגיר האמיית . JJ אין ירושלים יוצאת דופן בנידון , ותופעה זו מצויה ברוב האזורים שהוקמו בהם מסגדים בראשית הכיבוש המוסלמי : בסוריה , במצרים ובספרד . דווקא במבנים

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help