sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:316

כאשר עלתה השושלת העבאסית לשלטון חלו שינויים רבים , והיו לכך השלכות מיידיות על הפעילות בתחום הבנייה והאמנות . בירושלים משתקפים הדברים בהעדר פעילות כמעט מוחלט . את בירתם קבעו העבאסים מזרחה לאיזור זה , תחילה בבגדאד לאחר מכן בסאמרא ושוב בבגדאד , וערים אלה תופסות את מקומה של דמשק . היה בכך התרחקות מן המסורת האמנותית הסורית-ארץ ישראלית , ובעיקר התרחקותה של ירושלים מהתעניינותם הישירה והמיידית של הח'ליפים . מעט מאוד אפשר לזקוף לזכותם של העבאסים כשטח הבנייה בירושלים . גם קשה יהיה להתייחס , בבואנו לבדוק את המבנים , לסגנון או לפרטים ארכיטקטוניים מובהקים , הן משום שנעשה כה מעט , והן משום שאותו מעט לא שרד . כבר בתוך התקופה העבאסית התחילה הממלכה המוסלמית להתפרק , והיא התפצלה למספר נסיכויות עצמאיות למחצה . במאה הט' נטל לעצמו שליט מצרים , אשר מונה מטעם הח'ליפה בסאמרא , עצמאות . אלא שלא הסתפק בכך , והוא סיפח לאיזור שלטונו את ארץ ישראל . וכך , למשך כמה מאות בשנים היו גורלה של ארץ ישראל וגורל אמנות הבנייה בירושלים כרוכים בשליטי מצרים . פעילות זו התרחשה בתקופה הפאטמית . לא היתה זו בנייה בהיקף נרחב , אלא בעיקר שיפוצם של מבנים קיימים שנפגעו . תיקונים אלה , שבחלקם נשתמרו עד ימינו , מתועדים בכתובות . אולם בשעה שהשושלת הפאטמית ייסדה את קאהיר , בשנת , 969 והכריזה על עצמה כעל ח'ליפות , כאשר הפאר שלט בחצר השליטים , והאמנות הפאטמית היתה אחד השיאים באמנות המוסלמית , לא היתה תשומת לבם של השליטים נתונה לירושלים . פרט למבנה אחד , מסגד עמר , קשה להצביע על יצירות גדולות בירושלים , שהן פרי יוזמתם של הח'ליפים הפאטמים . כאלה הם פני הדברים עד לכיבוש הצלבני . כפי שכבר נזכר לעיל , התרכזה עיקר פעילותם של הכובשים המוסלמים באיזור הר הבית . המבנים כיפת הסלע המבנה הקדום ביותר בירושלים מן התקופה המוסלמית הקדומה , שהוא המבנה הקדום ביותר בעולם המוסלמי , עומד על תלו , והוא כיפת הסלע . הוא נבנה על ידי הח'ליפה עבד אלמלכ , והושלם , כפי שמעידה כתובת המצויה בתוך המבנה , בשנת 72 להג'רה , שהיא שנת . 691 / 2 ייחודו של המבנה בכך שהוא יוצא דופן בתוכניתו ואין כדוגמתו בכל העולם המוסלמי . המשמעויות השונות שניתנו כהסבר להקמת המבנה הולידו מספר אגדות ומסורות סותרות , ואלה הובילו לפולמוסים לא מעטים , ולא כאן המקום לפרטם . המבנה לא נועד לשמש מסגד , וכל תכנונו שונה בתכלית מן המתחייב בתוכניתו של מסגד . כיום אנו יודעים כי חלק מן הדעות המקובלות מקורן בכתובים העוינים את התקופה האמיית ואת שליטיה , וממילא , בעיות רבות משקפות גישות שאינן בהכרח עומדות במבחן העובדות . לבו של המבנה — הסלע , שימש ללא ספק מוקד ועילה להקמת ה'נרתיק' לסלע המקודש , ונקשרו בו משמעויות ותכנים שונים . שמו הערבי של המבנה הוא 'קבת אלצח'רה . ' ההגדרה של כיפת הסלע מתמצית אולי במונח הדיון המעודכן והמסכם במאמרו של ש"ד גויטיין . ראה ; S . D . Goitein , 'The Historical Background of LXX ( 1950 ) , pp . 104-108 the Erection of the Dome 01 ' the Rock ' , JAOS ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help